Silent Zone Dark Space

Garoos

By Garoos on دسامبر 19, 2015

نام بازی : Silent Zone Dark Space

سبک : معمایی

سازنده : استدیو ولکان و فرفرا

badge-g

مقدمه :

وقتی شروع به بازی کردن سایلنت زون میکنید، از همان ابتدا متوجه میشوید که تیم بازی سازی این عنوان، با هدف ساخت یک بازی خوب نهایت تلاش خود را برای پیاده سازی بازی به کار گرفته است. هر چند طبیعتا سایلنت زون هم مانند تمام بازی های دیگر ضعف هایی دارد، اما به هیچ وجه از ارزش تیم سازنده ی آن کم نمیکند. تجربه ی خنثی کردن بمب ها در سایلنت زون میتواند به سرگرمی خوبی تبدیل شود.

 

ایده و گیم دیزاین و داستان  :

ایده ی کلی سایلنت زون، خنثی کردن بمب ها می باشد که به شکل جالبی طراحی شده. هر چند برای خنثی کردن بمب ها ایده ی جدیدی به کار برده نشده و توی بازی هایی نظیر Watch Dogs یا Secret Service مشاهده کرده ایم، اما پیاده سازی همین مکانیک ها به بهترین شکل ممکن انجام گرفته شده که جای تقدیر دارد. نبود یک داستان یا حتی یک پیش نمایش از وقایع بازی، یکی از بزرگترین ضعف های سایلنت زون است. وقتی شما وارد بازی میشوید هیچ اطلاعاتی از کلیت بازی ندارید و اصلا نمیدانید که چه کسی هستید و به دنبال چه چیزی میگردید. گیم پلی اصلی بازی روی خنثی کردن بمب ها میچرخد که حتی به شما گفته نمیشود که آن بمب ها در آن مکان چه کار میکنند ؟ و کار چه کسی ست ؟ آیا شما انسان هستید ؟ ماموریت تان چیست و برای چه آن بمب ها را خنثی میکنید ؟؟ با توجه به فضاسازی خوب بازی، سازنده ها میتوانستند حداقل با یک پیش داستان از بازی شان، لذت بازی را چند برابر کنند.

 

گیم پلی :

شخصا ترجیه میدهم سایلنت زون را با تنظیمات دوم کنترل بازی کنم، بنظرم تنظیمات اول که کنترل پیش فرض بازی هست هیچ شباهتی به کنترل کردن یک انسان ندارد و انگار شما در حال کنترل یک ماشین یا رباط هستید ! همچنین با تغییرعمق دوربین و گذاشتن آن روی مقدار 45 بیشتر از بازی لذت میبرید. شما باید بمب ها را پیدا کنید و آن ها را تا قبلِ، از دست دادن زمان خنثی کنید. جالب اینجاست که حتی پس از باختن، صفحه ی Mission Complete را میبینید و میتوانید به مرحله ی بعدی بروید !! شاید این ایده ی گیم دیزاینرهای بازی باشد، اما در کل با این ایده مخالفم و به نظرم وقتی شما توسط از دست دادن زمان یا انفجار بمب هایی که روی زمین هستند می بازید، واقعا غیر منطقی ست که کلمه ی Mission Complete را مشاهده کنید !!! در سایلنت زون شما نمیتوانید زمین را نگاه کنید و علتش مشخص نیست، از آنجایی که برخی بمب ها روی زمین هستند،این محدودیت واقعا جای تعجب دارد و قابل قبول نیست. عدم وجود راهنمای کافی برای خنثی کردن بمب ها، کار را برای گیمرهایی که با این جور مینی گیم ها آشنایی ندارند مشکل میکند. سیستم کرفتینگ برای بازی در نظر گرفته شده اما کاملا گنگ است و طریقه ی استفاده از آن شرح داده نشده. اما در کل سایلنت زون خوب میتواند باعث سرگرم کردن مخاطب شود و مکانیک های خنثی کردن بمب به خوبی طراحی شده اند.

 

فضاسازی :

پس از وارد شدن به مرحله اولین چیزی که توجه شما را جلب میکند و باعث شده تا سایلنت زون نسبت به بقیه بازی های هم رده متفاوت به نظر برسد، فضاسازی بازی است. در ابتدای بازی شما در یک فضای پارکینگ مانند هستید، هر چند که وجود یک مدل تکراری که یک جعبه ی مشکی شبیه به بمب می باشد، بیش از حد به چشم میخورد، اما با این حال از تلاش مدل سازهای تیم سازنده برای ایجاد فضاسازی مناسب نباید گذشت. البته این فضاسازی، با انتخاب تکسچرهای با کیفیت تر برای زمین و دیوارها و گرفتن یک Lightmap قوی میتوانست چندین برابر جذاب شود. استفاده از افکت LensFlare برای لامپ ها تحسین برانگیز است. کمی جلوتر با یک فضای بسیار بهتر طرف هستیم که از نظر کیفیت گرافیکی خیلی بهتر از پارکینگ کار شده، این فضا بیشتر شبیه به یک خانه یا یک موزه هست که تابلوهای نقاشی بیش از حد به چشم میخورد. شما در این فضا جنازه هایی را روی زمین میبینید که به نظر پلیس هستند، اما هیچ وقت نمیفهمید که چه اتفاقی برای آن ها افتاده. آیا آن ها توسط یک درگیری در این مکان کشته شده اند ؟!!! اگر در این مکان درگیری رخ داده پس چرا اینجا انقدر تمیز و شیک ساخته شده و هیچ اثری از درگیری در محیط دیده نمیشود ؟ سازنده ها حواس شان به این موضوع نبوده که فضاسازی باید کاملا برای گیمر تعریف شود اما در سایلنت زون شما نمیدانید در چه مکانی قرار گرفته اید و چه اتفاقاتی در آن رخ داده.

 

صداگذاری  :

در این بازی سازنده ها به تعداد کمی افکت های صوتی بسنده کرده اند، در صورتیکه صداگذاری بهتر میتوانست باعث جذابیت بیشتر بازی شود. همچنین موزیک بازی زیاد متناسب با حال و هوای بازی انتخاب نشده.

 

رابط کاربری :

سایلنت زون از همان ابتدا با یک منوی ساده و زیبا نوید یک بازی خوب را میدهد. خلاقیت سازنده ها در نمایش اسامی تولیدکنندگان قابل تحسین است. در قسمت تنظیمات میتوانید صدای موزیک و افکت های صوتی بازی را کم و زیاد کنید، همچنین میتوانید کنترل بازی را به حالت دوم تغییر دهید. نکته ی جالب این است که عمق دوربین هم توسط تنظیمات قابل تغییر است.رابط کاربری در بازی هم مانند منو بسیار خوب طراحی شده. گرافیک های قسمت خنثی کردن بمب هر چند در کل قابل قبول است، اما میتوانست بهتر هم باشد.

 

نتیجه گیری :

تلاش سازنده ها برای پیاده سازی یک ایده ی جالب، بسیار با ارزش است و قطعا سایلنت زون تا این لحظه جز بهترین بازی های ایرانی پلتفرم اندروید می باشد. فضاسازی و گرافیک قابل قبول در کنار گیم پلی خلاقانه میتواند سرگرمی خوبی برای گیمر رقم بزند. با آرزوی موفقیت هر چه بیشتر برای تیم سازنده ی این عنوان.

 

منتقد : مجید توکلی

 3.5 ایده – داستان – گیم دیزاین
1 1  ایده
1 2 گیم دیزاین
1.5 2 خلاقیت در ایده و گیم دیزاین
0 2 داستان
0 2 روایت داستان
0 1 دیالوگ ها
8 گیم پلی
3 5 خلاقیت در طراحی مراحل
2 2 مدت زمان گیم پلی
2 2 کنترل کاراکتر
1 1 پیاده سازی فنی المان ها
6.5 فضا سازی
 1.5 2 نورپردازی
2 2 استفاده از مدل ها در صحنه
1 1 تکنیک های گرافیکی
1 1 تنوع در فضاسازی
0.5 2 طراحی کاراکتر
0.5 2 انیمیشن
5 صداگذاری
1 1 موسیقی منوی اصلی
1 2 موسیقی مرحله
1 1 افکت های صوتی منو
2 4 افکت های صوتی مرحله
  0 2 صدای دیالوگ ها
10 رابط کاربری
2 2 خلاقیت در طراحی منو
1 1 منوی اصلی
1 1 منوی توقف
2 2 استفاده از افکت و انیمیشن در منو
2 2 طراحی گرافیک منو
1.5 2 طراحی HUD
 6.6 مجموع امتیاز از 10
33/ 50

Good

  • مکانیک خنثی کردن بمب
  • فضاسازی خوب
  • رابط کاربری عالی
  • گیم پلی سرگرم کننده

Bad

  • عدم وجود داستان
  • کرفتینگ گنگ
  • عدم وجود راهنمای مناسب
  • افکت های صوتی کم
6.6

ثبت دیدگاه

ایمیل شما پیش ما محفوظ است فیلد های ستاره دار اجباری است *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Sign In

Lost Password