کابوس دشمن

By DevLog on آوریل 3, 2016

 

 

 

نام بازی : کابوس دشمن

سبک : اکشن شوتر

سازنده : خاطره سازان

برنامه نویس : حامد نژاد محمود آبادی

گرافیک و مدل ساز : رحیم قربانی

انجین : Unity3D

دریافت از کافه بازار

 

مقدمه : 

قطعا بازی های “اکشن شوتر” طرفداران زیادی دارند و همین باعث شده تا بازی سازان داخلی تصمیم به ساخت بازی در این سبک بگیرند. بازی های ایرانی زیاد در این سبک ساخته شده اند اما از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند و برای گیمر رضایت بخش نیست، البته بین این بازی ها باید “پلیس جوان” را فاکتور گرفت و از آن به عنوان یک بازی موفق اکشن شوتر یاد کرد. با اینکه تا حد زیادی از ساخت یک عنوان ایرانی خوب در این سبک نا امید شده بودیم، بازی “کابوس دشمن” که اواخر سال قبل منتشر شد با کیفیت بسیار خوب و گیم پلی سرگرم کننده اش توجه ما را جلب کرد و به جرات میتوان گفت کابوس دشمن در سبک خود نسبت به بازی های ایرانی پیشتازی گرفته و المان های مناسب یک بازی عالی را دارد.

 

گیم دیزاین و پیش داستان  :

طراحی مکانیک های بازی شباهت زیادی به نمونه های خارجی دارد و نکته ی جدیدی در آن دیده نمیشود اما همان ویژگی ها به خوبی پیاده سازی شده اند. میتوانید با تاچ کردن بر روی دشمن آن ها را به عنوان هدف انتخاب کنید و با سوئیپ کردن به سمت بالا تیراندازی کنید و با سوئیپ به سمت پایین کاور بگیرید. وجود یک پیش داستان و روایت آن میتوانست جذابیت بازی را بیفزاید. وجود کاراکترهای مختلف ایرانی که هر کدام سلاح خاصی دارند از نکات مثبت گیم دیزاین بازی ست.

 

گیم پلی : 

کابوس دشمن یک بازی سوم شخص اکشن شوتر است. سازندگان ترجیح داده اند به جای استفاده از پکیج های آماده ی اول شخص که به لطف آن ها تعداد زیادی بازی های اکشن شوتر اول شخص ایرانی ساخته میشوند، تن به زحمت پیاده سازی سبک سوم شخص بدهند و به خوبی از عهده ی جزئیات این سبک برآمده اند. در اولین نگاه بازی ممکن است شما را به یاد عنوان محبوب Brother In Arms بیندازد، نمونه ی خارجی مشابه این بازی دیده شده اما با توجه به بومی سازی جالب سازنده ها و پیاده سازی مکانیک های شوتر سوم شخص و در نهایت ساخت یک محصول با کیفیت، چیزی از ارزش بازی کم نمیکند.  شما میتوانید در بازی کاراکترهای مختلفی خریداری کنید که تمام آن ها ایرانی هستند و جذابیت بازی را دو چندان کرده است. همچنین میتوانید با سیستم ارتقای بازی کاراکتر خود را ارتقا دهید، برای مثال قدرت اسلحه یا اندازه ی خشاب هر کاراکتر را افزایش دهید. هر کدام از کاراکترها اسلحه ی خاصی دارند. مکانیک های اصلی بازی مانند شلیک، کاور گیری به خوبی پیاده سازی شده و مشکل خاصی در آن دیده نمیشود، همچنین صحنه آهسته شدن موقع کشتن آخرین دشمن به جذابیت بازی کمک کرده است. هوش مصنوعی دشمنان قابل قبول است اما در برخی موارد مشکلی در آن دیده میشود که به اشتباه به جای دیگری تیراندازی میکنند. ناگفته نماند که در این بازی میتوانید امتیاز خود را آنلاین ثبت   کنید تا از جایگاه خود نسبت به رقیبان با خبر شوید.

 

گرافیک : 

کیفیت بسیار خوب کابوس دشمن، از شاخص ترین ویژگی های این بازی ست. به جرعت میگوییم در حال حاضر بهترین گرافیک سه بعدی ایرانی را بر روی این عنوان مشاهده کرده ایم. محیط ها بسیار خوب طراحی شده اند و متنوع هستند. کیفیت تکسچرها کاملا قابل قبول است و طراحی کاراکترهای ایرانی همراه با انیمیشن های قابل قبول به خوبی انجام شده. نورپردازی بازی هم با محیط همخوانی دارد.

 

صداگذاری : 

این قسمت از بازی هم به خوبی انجام شده، موسیقی مناسب مرحله و منو، صدای مناسب شلیک گلوله، صدای محیط و صدای دشمن ها همه در کنار هم صداگذاری خوبی را برای بازی رقم میزند. البته سازنده ها میتوانستند با اضافه کردن دیالوگ های ایرانی به کاراکترهای اصلی، بازی را جذاب تر کنند.

 

رابط کاربری : 

منوی سه بعدی و خلاقانه ی بازی حتما توجه شما را جلب میکند اما طراحی دو بعدی منو بسیار ساده شکل گرفته که انتظار خلاقیت بیشتری از سازنده ها میرفت. گرافیک HUD بازی هم ساده طراحی شده. از نکات جالب رابط کاربری میتوان به انتخاب کاراکتر اشاره کرد که به صورت جالب و سه بعدی پیاده سازی شده است.

 

نتیجه گیری :

بدون شک “کابوس دشمن” از بهترین بازی های ساخته شده ی ایرانی مخصوصا در سبک اکشن شوتر است و این پیشرفت بازی سازان داخلی بسیار جای امیدواری دارد. امیدواریم در آینده شاهد اینجور عناوین با کیفیت در این سبک باشیم.

 

منتقد : مجید توکلی

گروه ها معیار امتیاز دهی امتیاز کسب شده
گیم دیزاین 4.25 ایده 0.5 از 1
گیم دیزاین 1.25 از 2
خلاقیت در ایده و گیم دیزاین 1 از 2
داستان 0.5 از 2
روایت داستان 0.5 از 2
دیالوگ ها 0.5 از 1
گیم پلی 9.25 خلاقیت در طراحی مراحل 4.5 از 5
مدت زمان گیم پلی 2
کنترل کاراکتر 2
پیاده سازی فنی المان ها 0.75 از 1
گرافیک 10 استفاده از مدل ها در صحنه 2
نورپردازی 2
تکنیک های گرافیکی 1
تنوع در فضاسازی 1
طراحی کاراکتر 2
انیمیشن 2
صداگذاری 7.75 موسیقی منوی اصلی 1
موسیقی مرحله 2
افکت های صوتی منو 0.5 از 1
افکت های صوتی مرحله 3 از 4
صدای دیالوگ ها 1.25 از 2
رابط کاربری 6.5 خلاقیت در منو 2
منوی اصلی 1
منوی توقف 1
استفاده از افکت و انیمیشن در منو 1 از 2
طراحی گرافیکی منو 0.75 از 2
طراحی HUD 0.75 از 2
مجموع امتیاز از 10 7.6

 

گفتگو با سازنده : 

– با توجه به اینکه ساخت  بازی اول شخص شوتر از دردسرهای کمتری برخوردار هست، چطور شد که تصمیم گرفتید یک بازی سوم شخص بسازید ؟

با توجه به اینکه  سبک مورد علاقه مون  سبک سوم شخص و بازی gears of war می باشد  این سبک رو برای ساخت بازی انتخاب کردیم و با توجه به علاقه مون به این سبک معتقدیم که توی این سبک می تونیم  بهتر عمل کنیم

– ایده ی بازی از کجا شروع شد ؟

اوایل سال گذشته خبر های مر بوط به مدافعان حرم ، داعش و جنگ با داعش داغ بود که ما رو به این فکر انداخت که ی بازی با این مضمون بسازیم

که اسم اولیه بازی هم کابوس داعش گذاشتیم که بعد با توجه به محدودیت بازار در اسم بردن مستقیم از گروه های خاص به عنوان دشمن در بازی  اسم بازی رو به کابوس دشمن تغییر دادیم

– آیا بازی مشابه بازی خود میشناسید ؟ لطفا نام ببرید.

Frontline commando

Brother in arm

Epoch

robocop

– برای ساخت بازی چه بازی دیگه ای رو رفرنس خودتون قرار دادید ؟

Epoch

– کنترل بازی جالبه، خلاقیت خودتونه یا در بازی دیگه ای هم دیده شده ؟

کنترل بازی برگرفته از بازی Epoch می باشد

بازی Robocop هم کنترل مشابهی دارد

– چه مدت زمان برای تکمیل ساخت بازی گذاشتید ؟

10  ماه

– از چه منابع آماده ای برای تولید بازی استفاده کردید ؟ لطفا نام ببرید.

برای ساخت بخش عمده ای از محیط از منابع و پکیج های مختلفی استفاده کردیم

ولی تقریبا همه برای استفاده در بازی  ویرایش و بهینه سازی شده اند

کاراکتر ها رو هم کاملا خودمون ساختیم

– اگر پیشنهاد یا انتقادی از سایت دِولاگ دارید مطرح کنید.

تشکر می کنیم که فضایی رو ایجاد کردید که به کاربران در شناخت بازی ها  و  به توسعه دهندگان در شناخت ضعف ها و کاستی های کار خود کمک می کند و باعث پیشرفت بازی سازی در ایران می شود

Good

  • منوی سه بعدی خلاقانه
  • تنوع مراحل و محیط ها
  • کاراکترهای ایرانی

Bad

  • رابط کاربری ساده
  • عدم خلاقیت در گیم دیزاین
7.6

8 Comments

  1. سلام.دوستان دست شمادردنکنه بازی خوبیه من خودم شایدبه 200نفر پیشنهاددادم.ولی
    ولی.الان چندروزه امتیازم بالا نمیره بااین که خوب پیشرفت میکنم اماحتی 1امتیاز درجدول امتیازاتم اضافه نمیشه .دارم به این فکر میکنم که پاکش کنم وبه کسی پیشنهاد ندم.لطفا راهنمایی کنید.

    جواب دادن
    • بهتره به اطلاع سازنده ها برسونید

      جواب دادن
  2. سلام
    با تشکر از معرفی این شاهکار ایرانی
    ولی متاسفم که در مورد این بازی حق مطلب رو ادا نکردین
    و امتیازی که مستحقش بوده رو بهش ندادین
    در صورتی که در مورد بازی های به مراتب ضعیفتر امتیاز بیشتری دادین
    با اینکه به نقاط قوت بسیار بازی معترفید اما به دلایل نه چندان مهم مثل رابط کاربری ساده امتیاز شایسته رو ندادید
    بنده به شخصه سالهای خیلی زیادیه که درگیر گیم هستم و با این تجربه خدمتتون عرض میکنم که اگه نقد هاتون و امتیازاتون کارشناسی و دقیق نباشه کسی به سایت شما اهمیت چندانی نمیده و حرفتون اعتبار پیدا نمیکنه
    با آرزوی موفقیت

    جواب دادن
    • Majid Tavakkoli

      سلام. شاید از نظر شما رابط کاربری مهم نباشه، اما از نظر تخصصی اهمیت بسیار ویژه ای داره. ما بازی هارو طبق معیارهای امتیاز دهی تخصصی نقد میکنیم نه از نگاه یک گیمر. قطعا این بازی یکی از بهترین بازی های ایرانیه و اگه دقت کنید در صفحه ی اول سایت همیشه جز بازی های برتر ایرانی قرار داشته.

      جواب دادن
      • راس میگه دیگر خدایی الکی نمره کم دادین و به یه بازی های مسخره دیگه الکی نمره بالا دادین
        قابل توجه شما بزرگوار هم اینکه الان دیگه خیلی از گیمرا نظرشون تخصصیه و شما بهتره احترام بیشتری به نظر اونا بزارید
        البته به نظر من رابطه کاربری با اینکه ميتوانست بهتر باشه ولی خیلی هم بد نیست

        جواب دادن
        • Majid Tavakkoli

          این که الکی نمره کم دادیم به هیچ وجه قابل قبول نیست. امتیازها با حساسیت زیادی حساب میشن و همه شون به صورت کارشناسی و تخصصی بررسی میشه. شما اگه جدول امتیاز رو نگاه کنید متوجه میشید که برای هر بازی با توجه به سبک ش معیارهای خاصی در نظر گرفته شده و اون بازی طبق رعایت اون معیارها امتیاز دهی شده، نه مثل خیلی از سایتا که رو هوا یه نمره میدن. خوشبختانه سازنده های بازی به غیر از یکی دو مورد تا به حال اعتراضی به امتیازها نداشنتد که این خودش مشخص میکنه سایت از نظر امتیازدهی موفق بوده.
          این که گیمرها نظرشون تخصصیه قابل قبول نیست، یه گیمر بیشتر از نظر تفریح به بازی نگاه میکنه تا از نظر فنی و پیاده سازی. ما خودمون بازی سازیم و سال هاست که در این زمینه تجربه داریم و بازی ها رو از نظر تخصصی نقد میکنیم نه از نگاه گیمر.

          جواب دادن
  3. خیلی جالب بود…
    ممنون بابت پستتون…

    جواب دادن
  4. سلام
    چرا بعد از چند بار به روز رسانی مرحله جدید اضافه نمیشه
    اگر دیگه تو همین قسمت تموم میشه بازی رو پاک کنیم؟؟؟؟؟؟

    جواب دادن

ثبت دیدگاه

ایمیل شما پیش ما محفوظ است فیلد های ستاره دار اجباری است *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Sign In

Lost Password