گذرگاه

Garoos

By Garoos on دسامبر 12, 2015

نام بازی : گذرگاه

سبک : اکشن شوتر

سازنده : Armina Games

badge-g

مقدمه :

از جمله بازی های ایرانی موجود در کافه بازار که با استقبال خوبی مواجه شد میتوان به “گذرگاه” اشاره کرد. قصد داریم تا نقد کوتاهی در مورد این بازی داشته باشیم.

ایده و گیم دیزاین و داستان :

گذرگاه از یک ایده ی بسیار ساده ی شوتر نشات گرفته. به طوریکه شما پشت سنگرتان ثابت هستید، و باید با اسلحه ای که در اختیارتان قرار گرفته وسایل حمل و نقل دشمن (اعم از تانک، ماشین، هلی کوپتر، موتور) را از پای در بیاورید. گذرگاه هیچ داستانی برای شما روایت نمیکند و هیچ دیالوگی برای آن نوشته نشده و تنها چیزی که در این زمینه به چشم میخورد، نوشته هایی ست که در بارگذاری مراحل سعی بر تشریح مرحله را دارد.

گیم پلی :

گیم پلی گذرگاه بسیار ساده طراحی شده و چیزی به جز شلیک پشت سنگر دیده نمیشود. هیچ خبری از تنوع سلاح، آپگرید یا کوچکترین خلاقیتی در بخش گیم پلی نیست. شما تنها باید وسایل نقلیه ی دشمن را که از جلوی شما عبور میکنند، با کنترل خوب و روانی که طراحی شده هدف بگیرید. گذرگاه حاوی 5 مرحله ی کوتاه است، سازنده ها سعی کرده اند تا حدودی تنوع در طراحی مرحله را به کار ببرند اما حقیقت این است که مراحل شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند و مراحل آخر برای گیمر خسته کننده میشوند. گیم پلی بازی بسیار مصنوعی ساخته شده، دشمن نه تنها هیچ عکس العملی در مقابل شلیک شما نشان نمیدهد، بلکه هنوز به راهش ادامه میدهد و منتظر است تا شما به آن شلیک کنید !! در مرحله ی دوم بنظر میرسد دشمن شما را مورد هدف قرار داده اما هیچ اثری از حمله ی دشمن در صحنه مشاهده نمیکنید !! و معلوم نیست چه کسی از کجا به شما تیراندازی میکند !

فضاسازی :

سازنده ها با یک تکنیک هوشمندانه ی گرافیکی توانسته اند در این زمینه نسبتا خوب عمل کنند. در گذرگاه هیچ مدل سازی یا انیمیشنی انجام نشده و تمام گرافیک بازی با کنار هم قرار دادن Sprite های دو بعدی ایجاد شده که تکنیک جالبی ست و از آنجایی که از عکس های واقعی استفاده شده، فضای بازی را به واقعیت شبیه کرده. هر چند این امر باعث شده تا گذرگاه از گرافیک جالبی برخوردار باشد، اما محدودیت های شدیدی در گیم پلی و جزئیات فضاسازی به ارمغان آورده که طبیعتا با ضعف های گیم پلی گذرگاه ارتباط مستقیمی دارد. فضاسازی سنگر شما به خوبی انجام شده اما سمت دشمن جزئیات خاصی در محیط دیده نمیشود. وسایل نقلیه ی دشمن حرکت میکنند اما به هیچ وجه چرخ های آن ها تکان نمیخورد !!!

پارتیکل شلیک خمپاره هم به خوبی کار نشده و شباهتی به شلیک خمپاره یا آتش ندارد.

صداگذاری :

صدای مناسبی برای شلیک خمپاره و انفجار انتخاب شده اما صدای بک گراند مرحله با فضایی که در بازی پیاده سازی شده همخوانی ندارد. در صدای بک گراند شلیک و تیراندازی شنیده میشود که اصلا مشخص نیست مربوط به کجای صحنه است !! چون در جلوی شما تنها چند وسیله ی نقلیه در حال رفت و آمد هستند. موزیک منو قابل قبول است و حس بازی را می رساند. صدای مناسبی برای دکمه های منو انتخاب شده که با شکل کلی منو همخوانی دارد.

رابط کاربری :

رابط کاربری گذرگاه معمولی و قابل قبول است. منوی بازی به خوبی طراحی شده و از خلاقیت جالبی برخوردار می باشد.

نتیجه گیری :

گذرگاه یک بازی ساده و عادی ست که میتواند تا دقایقی شما را سرگرم کند.

منتقد: مجید توکلی

ریز نمرات :

2.5 ایده – داستان – گیم دیزاین
 0.5 1  ایده
0.5 2 گیم دیزاین
0.5 2 خلاقیت در ایده و گیم دیزاین
0.5 2 داستان
0.5 2 روایت داستان
0 1 دیالوگ ها
  5.5 گیم پلی
  2 5 خلاقیت در طراحی مراحل
 0.5 2 مدت زمان گیم پلی
 2 2 کنترل کاراکتر
 1 1 پیاده سازی فنی المان ها
  5.5 فضا سازی
2 2 نورپردازی
1 2 استفاده از مدل ها در صحنه
1 1 تکنیک های گرافیکی
0.5 1 تنوع در فضاسازی
1 2 طراحی کاراکتر
0 2 انیمیشن
  5.5 صداگذاری
1 1 موسیقی منوی اصلی
1 2 موسیقی مرحله
1 1 افکت های صوتی منو
2.5 4 افکت های صوتی مرحله
 0 2 صدای دیالوگ ها
 8 رابط کاربری
1.5 2 خلاقیت در طراحی منو
1 1 منوی اصلی
1 1 منوی توقف
1.5 2 استفاده از افکت و انیمیشن در منو
2 2 طراحی گرافیک منو
 1 2 طراحی HUD
5.4 مجموع امتیاز از 10
27/ 50

Good

  • نشانه گیری روان
  • فضاسازی جالب با استفاده از اسپرایت ها

Bad

  • ایده ی کلیشه ای و نبود داستان
  • گیم پلی بسیار ساده
  • مراحل شبیه به هم
5.4

ثبت دیدگاه

ایمیل شما پیش ما محفوظ است فیلد های ستاره دار اجباری است *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Sign In

Lost Password