چهره شیطانی

Majid Tavakkoli

By Majid Tavakkoli on می 6, 2017

حتما نام چهره ی شیطانی، عنوانی به سبک ماجراجویی که اخیرا برای PC منتشر شده است به گوشتان خورده، میرویم تا نقد و بررسی تخصصی روی این عنوان تازه داشته باشیم :

ایده – گیم دیزاین – داستان :

ایده ی بازی به طور کلی خوب است اما اینکه سازنده چقدر در پیاده سازی ایده ی بازی موفق بوده جای بحث دارد. همانطور که گفتیم بازی در سبک ماجراجویی ساخته شده و با پیشرفت بازی متوجه میشوید که گیم دیزاین بازی هم به ساده ترین شکل ممکن در قالب این سبک طراحی شده است. پیدا کردن آیتم هایی که در گوشه ای از محیط افتاده اند قالب اصلی گیم دیزاین را شکل میدهد تا با آن چالش های بسیار ساده ای که در بازی وجود دارد حل شود. متاسفانه با توجه به سبک ماجراجویی بازی، معما یا چالش خاصی برای جذاب تر شدن روند بازی طراحی نشده و تنها چالش های بسیار ساده که نهایتا به پیدا کردن یک آیتم ختم میشوند وجود دارد. میتوان گفت در این بازی شما تمام وقت خود را صرف “راه رفتن” میکنید و نیاز به کوچکترین فکری برای اتمام بازی ندارید. بنظر میرسد بازی به شدت با ضعف گیم دیزاین و طراحی مرحله همراه است. داستان بازی از نکات مثبت آن است و روایت داستان ابتدا توانایی جذب بازی کننده را دارد اما بنظر میرسد که در پیشرفت بازی سازنده موفق به شخصیت پردازی راضی کننده و روایت خوب ادامه ی داستان نمیشود و همه چیز یک مرتبه تمام میشود.

گیم پلی :

روند بازی به طور کلی در “راه رفتن” و “پیدا کردن آیتم” خلاصه میشود. البته این چهارچوب را به عنوان یک بازی ماجراجویی شبیه ساز راه رفتن (walking simulator) میتوان قبول کرد اما ایرادهای فنی که در کاراکتر کنترلر بازی دیده میشود جذابیت بازی را کاهش میدهد. هنگام راه رفتن سر خوردن کاراکتر حس میشود و سرعت آرام راه رفتن در محیط های باز حوصله ی گیمر را سر میبرد و قطعا هنوز داستان هست که موفق به جذب بازی کننده برای ادامه ی بازی شده است. به عنوان یک بازی ماجراجویی، چالش های بازی قابل قبول نیست و بسیار ساده می باشد. سازنده میتوانست با طراحی معماهای گوناگون و ارتباط آن ها با روایت داستان نه تنها زمان بازی را برای مخاطب بیشتر کند بلکه به جذابیت روند بازی بپردازد. خلا نبود معما در بازی به شدت احساس میشود و اینکه بازی کننده را در یک محیط نسبتا بزرگ به دنبال پیدا کردن آیتم هایی تشویق کنیم کمی کلیشه ای و نه چندان سرگرم کننده است. به طور کلی باید بگوییم با طراحی محیط هایی که در بازی دیده ایم سازنده میتوانست گیم پلی را به شدت غنی تر و پر محتواتر از چیزی که هست به نمایش بگذارد و زمان بسیار کوتاه بازی را جبران کند.

گرافیک :

پس از داستان بازی، گرافیک آن از نکات مثبت حساب میشود که نقاط قوت جالبی دارد. برخی از شیدرهای استفاده شده کمک زیادی به جذابیت گرافیکی بازی کرده است. هر چند در برخی موارد مشکلاتی در تکرار تکسچرها (tile) به چشم میخورد اما توجه به جزئیات در صحنه های بازی جای تحسین دارد. بازی را از نظر گرافیکی میتوان به دو بخش تقسیم کرد. اول قسمت زندگی عادی شخصیت اصلی بازی ست و دوم قسمتی که در افکارش به سر میبرد. قسمت اول با جزئیات جالب و قابل قبولی طراحی شده اما قسمت دوم به ساده ترین شکل ممکن طراحی شده و سازنده میتوانست با استفاده از شیدرهای خلاقانه حالت گرافیکی خاصی به محیط افکار شخصیت اصلی بازی بدهد. میتوان گفت بهترین بخش طراحی شده از نظر گرافیکی مرحله ی “کابوس” هست که صحنه سازی جالبی دارد. استفاده مناسب از سیستم ذرات باران و افکت مه و bloom چراغ ها، به زیبایی این بخش کمک کرده است. یکی از مشکل هایی که در طراحی محیط بازی به شدت به چشم میخورد، عدم رعایت مقیاس اشیا نسبت به اندازه ی کاراکتر اصلی بازی ست که متاسفانه سازنده از آن چشم پوشی کرده است. یکی دیگر از مشکلات گرافیکی بازی، انیمیشن های بسیار ضعیف کاراکتر بازی ست. مخصوصا انیمیشن راه رفتن کاراکتر به قدری ضعیف است که اگر سازنده از انیمیشن های آماده در فضای نت استفاده میکرد نتیجه ی خیلی بهتری میگرفت. گرافیک دو بعدی بازی هم جای کار دارد و میتوان با بهتر طراحی کردن رابط کاربری، تجربه ی بهتری به مخاطب انتقال داد.

صداگذاری :

موسیقی های نسبتا مناسبی برای بازی ساخته شده و افکت های صوتی خوبی برای صداگذاری انتخاب شده است. از ایراداتی که در صداگذاری مشاهده کردیم، میتوان به  قطع شدن موسیقی و افکت های صوتی هنگام loop شدن اشاره کرد. صدای گوینده ی شخصیت اصلی بازی ساده و غیر حرفه ای بنظر میرسد. بهتر بود صدای شخصیتی که نماد وجدان کاراکتر اصلی ست با صدای کاراکتر بازی، کمی متفاوت باشد.

جمع بندی :

چهره ی شیطانی داستان خوبی روایت میکند اما با کمی بهتر بودن در روند بازی و چالش ها و بیشتر بودن زمان بازی میتوانست به بازی بهتری تبدیل شود.

منتقد : مجید توکلی

ایده 1
گیم دیزاین 0.75
داستان 0.75
خلاقیت 0.5
گیم پلی 0.5
پیاده سازی فنی 0.75
گرافیک 0.75
انیمیشن 0.5
صدا گذاری 0.75
رابط کاربری 0.75
مجموع امتیاز 7

Good

  • ایده و داستان بازی
  • روایت نسبتا خوب داستان
  • استفاده ی مناسب از شیدرهای گرافیکی

Bad

  • گیم پلی ضعیف و نبود چالش
  • انیمیشن های مصنوعی
7

4 Comments

  1. انگار رو در وایستی دارین با سازنده ها، این بازی امتیازش ۳ هست نه ۷، خودتون به امتیازش نگاه کنید خندتون میگیره

    جواب دادن
    • Majid Tavakkoli

      نظر شما هم محترمه. ما طبق جدول امتیازدهی که مشاهده میکنید از نگاه فنی امتیاز میدیم.

      جواب دادن
  2. سلام
    این بازی رو از کجا میشه تهیه کرد؟؟؟سایتی هست که بفروشه؟

    جواب دادن
  3. با سلام واقعا خوبه ادم بازی ایرانی بکنه

    جواب دادن

ثبت دیدگاه

ایمیل شما پیش ما محفوظ است فیلد های ستاره دار اجباری است *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Sign In

Lost Password