نبرد ایران

By DevLog on ژانویه 2, 2016

 

نام بازی : نبرد ایران

سبک : اکشن شوتر

سازنده : گروه بازی سازی ایران

badge-g

 

نبرد ایران که به قول سازنده اش “کال آو دیوتی ایرانی” لقب گرفته با استقبال خوبی رو به رو شده که بسیار جای تعجب دارد !! سازنده در تعریف از بازی خود، جمله ی “کپی برداری از بازی محبوب کال آو دیوتی” هم آورده و باید بگویم بیشتر خودش را زیر سوال میبرد. هیچ المانی جز شلیک با اسلحه، آن هم به صورت بسیار ابتدایی که به لطف پکیج های آماده (Package) پیاده سازی شده شباهتی به این عنوان محبوب و معروف جهانی ندارد.

ایده و داستان و گیم دیزاین :
شاید تنها نکته ی مثبت بازی این باشد که سازنده سعی کرده حال و هوای بازی را به 8 سال جنگ تحمیلی ببرد وگرنه بازی نه تنها از هیچ ایده ی جدیدی برخوردار نیست، بلکه در گیم دیزاین آن هیچ المان جدیدی یافت نمیشود و از همه بدتر وقتی ست که میبینید حتی المان های استاندارد یک بازی شوتر اول شخص هم رعایت نشده !! آن وقت این بازی به اسم “کال آو دیوتی ایرانی” سعی در جذب مخاطب را دارد. کاش لااقل یک خط دیالوگ یا پیش داستان برای بازی نوشته میشد تا انقدر دلمان برای مقایسه ی این بازی با عنوان محبوب خارجی که هزاران خط داستان و دیالوگ های جذاب دارد نسوزد.

گیم پلی :
روند بازی پر از مشکلات فنی ست که عدم آگاهی و توجه سازنده به نکات فنی بازی سازی را میرساند. کنترل بازی با آپدیت جدید بازی بهتر شده، تنوع سلاح ها هم به لطف پکیج های آماده ی یونیتی بدک نیست. یکی از مهمترین المان بازی های شوتر Reload کردن اسلحه و “نشستن” است که در این بازی دیده نمیشود. بعد از اینکه مهمات اسلحه تمام میشود، کاراکتر لحظه ای اسلحه را به سمت پایین میگیرد و مثلا ریلود کرده است!! یکی از بدترین مشکلات بازی یکدفعه ظاهر شدن دشمنان بازی ست، شما در حال راه رفتن در فضا هستید که یک مرتبه دشمن جلوی پایتان سبز میشود و با هوش مصنوعی بسیار ضعیف به شما تیراندازی میکند. دشمن ها با دیدن شما حتی یک کلمه حرف هم نمیزنن و فاجعه زمانی ست که بازی ساز حتی برای شلیک اسلحه ی دشمنان صداگذاری نکرده !! احتمالا در این زمینه هم از پکیج توقع داشته که متاسفانه پکیج این ویژگی را نداشته است. سازنده انقدر از مشکلات فنی بازی غافل بوده که حتی دور و بر فضای مرحله را با کولایدرهای فیزیکی برای شما محدود نکرده و میتوانید به راحتی از صحنه ی بازی خارج شوید و روند مرحله را بهم بزنید !!! البته مراحل روند خاصی هم ندارند و به جرات میتوان گفت هیچ لِول دیزاینی برای بازی انجام نشده. پرتاب نارنجک از عجیب ترین مکانیک های بازی ست. با زدن دکمه ی مربوطه،در حالی که کاراکتر اصلی اسلحه به دست دارد، یک نارنجک به جلو پرتاب میشود که اصلا معلوم نیست از کجا میاید !! انفجار نارنجک بسیار غیرطبیعی ست و محدوده ی کوچکی را منفجر میکند و جالب تر آن جاست که عکس العمل نارنجک دقیقا بر عکس آن است و شما میتوانید تعداد زیادی از دشمن ها را در یک منطقه با نارنجک از پای در بیاورید. در این هنگام، فیزیک دشمنان به طور بسیار غیر طبیعی باعث پرت شدن دشمن ها در هوا میشود ! یکی دیگر از المان هایی که در بازی های شوتر حتما دیده اید، نشان دادن جهت دشمنی ست که به شما شلیک میکند و متاسفانه
کال آو دیوتی ایرانی این را هم ندارد و حتی وقتی دشمن ها به شما تیراندازی میکنند، دوربین ذره ای لرزش ندارد و اصلا متوجه نمیشوید چه کسی از کجا و کِی به شما تیراندازی میکند و جالب تر آنکه حتی کاراکتر اصلی بازی در مقابل شلیک دشمنان ذره ای واکنش نشان نمیدهد و خونسردانه به شلیک کردن میپردازد !! وقتی میبازید یک صفحه در یک ثانیه به سرعت میاید و میرود و دلیل باختن شما را نشان میدهد !! گیمر حتی فرصت نمیکند آن را بخواند. چک پوینت های بازی بسیار بی دقت طراحی شده، وقتی پس از باختن دوباره از چک پوینت ها شروع به بازی میکنید ممکن است گله ای از دشمن ها با فاصله ی یکی دو متری به سمت تان شلیک کنند!! حتی جای شلیک شما روی اجسام نمی ماند و انگار گلوله در آن ها اثری ندارد. با دیدن این همه نقطه ی ضعف در بازی دیگر رد شدن از آتش چیز عجیبی نیست !!

فضاسازی :
این بخش از بازی هم ضعف های زیادی دارد، اما قابل تحمل تر است. در بازی تکسچرهای با کیفیتی استفاده نشده. کاراکترهای دشمن مدلسازی جالبی ندارند و انیمیشن هایشان بدتر از مدل سازی شان است !! برای پر کردن محیط از اجسام بی ربط زیادی استفاده شده. نورپردازی بازی در خیلی جاها بسیار اغراق شده و قابل قبول نمی باشد. نکته ی مثبت فضاسازی این است که تا حد بسیار کمی، سازنده توانسته حال و هوای جنگ را به بازی بدهد.

صداگذاری :
موزیک منو مناسب است و دقیقا همان برای تمام مرحله ها استفاده شده !!! در مرحله ها جز صدای شلیک اسلحه و انفجار غیر طبیعی بشکه ها هیچ صداگذاری خاصی دیده نمیشود، حتی شلیک دشمنان صدا ندارد !

رابط کاربری :
منوی بازی بسیار نامنظم، بدون خلاقیت خاصی چیده شده. قسمت انتخاب مرحله ها بهتر کار شده که در همانجا هم میتوانید با کشیدن پنل انتخاب مرحله آن را به خارج از صفحه ببرید که باز بی توجهی سازنده به جلوگیری از باگ های بازی را میرساند !!! HUD بازی مناسب نیست و بی نظمی دکمه ها در چیده شدن رابط کاربری به شدت دیده میشود. از نکته ی مثبت منو میتوان به تنظیمات بازی اشاره کرد که گزینه های بسیار خوب و پرکاربردی دارد.

نتیجه ی کلی :
نبرد ایران را میتوان به عنوان یک بازی اول شخص شوتر ایرانی در رده بندی “ضعیف” قبول کرد، اما شعار سازنده و مقایسه ی آن با “کال آو دیوتی” به دور از منطق بوده و باید بگویم سازنده قصد فریب مخاطب را دارد.

نویسنده : مجید توکلی

 

 1.25 ایده – داستان – گیم دیزاین
 0.25 1  ایده
0.5 2 گیم دیزاین
0.25 2 خلاقیت در ایده و گیم دیزاین
 0.25 2 داستان
 0 2 روایت داستان
 0 1 دیالوگ ها
 4 گیم پلی
 1 5 خلاقیت در طراحی مراحل
 1 2 مدت زمان گیم پلی
1.5 2 کنترل کاراکتر
0.5 1 پیاده سازی فنی المان ها
 4.25 فضا سازی
 1 2 نورپردازی
1 2 استفاده از مدل ها در صحنه
1 1 تکنیک های گرافیکی
0.75 1 تنوع در فضاسازی
0.25 2 طراحی کاراکتر
0.25 2 انیمیشن
2.75 صداگذاری
1 1 موسیقی منوی اصلی
0.25 2 موسیقی مرحله
0 1 افکت های صوتی منو
1.5 4 افکت های صوتی مرحله
0 2 صدای دیالوگ ها
 3.75 رابط کاربری
0.25 2 خلاقیت در طراحی منو
1 1 منوی اصلی
1 1 منوی توقف
0.25 2 استفاده از افکت و انیمیشن در منو
1 2 طراحی گرافیک منو
0.25 2 طراحی HUD
 3.2 مجموع امتیاز از 10
16 / 50

 

Good

  • سعی در فضاسازی جنگ
  • فضاسازی نسبتا خوب

Bad

  • رعایت نکردن المان های استاندارد سبک
  • باگ های فنی
  • هوش مصنوعی ضعیف
  • پرتاب نارنجک عجیب
  • چک پوینت ها
  • صداگذاری ضعیف
  • رابط کاربری نامنظم
3.2

Sign In

Lost Password