مصاحبه ی اختصاصی دِولاگ با مهدی فنائی سازنده ی عنوان “41148”

مصاحبه ی اختصاصی دِولاگ با مهدی فنائی سازنده ی عنوان “41148”

 

از آنجایی که تیم دِولاگ  تصمیم بر مصاحبه با “بازی سازان برتر” ایرانی گرفته، استقبال بی نظیر از عنوان 41148 و کیفیت خیلی خوب بازی در کنار تک نفره ساخته شدن آن، بهانه ای شد تا مصاحبه ای با سازنده ی این عنوان موفق داشته باشیم. امیدوارم از خواندن مصاحبه لذت ببرید.

 

– آقاي فنائي عزيز، ضمن تشکر از اينکه دعوت تيم دولاگ را براي مصاحبه پذيرفتيد، بفرمايين که چند ساله در زمينه ي ساخت گيم فعاليت ميکنيد و تا حالا چه عنوان هايي توليد کرديد ؟ 

سلام. در حدود 8 سال هست که به عنوان بازی ساز مستقل فعالیت میکنم و بازی های زیادی ساختم که البته بعضی هاشون هم کامل نشدن، اما در این بین دو بازی سرزمین رویا و 41148 بیشتر از بقیه مورد استقبال قرار گرفت.

– با چه انجين هايي آشنايي داريد ؟ در زمينه هاي ديگر مثل طراحي گرافيک، انيميشن و صداگذاري از چه نرم افزارهايي استفاده ميکنيد ؟ 

مدت زیادی متاسفانه در گذشته وقتم رو روی گیم میکر هدر دادم، اما در حال حاضر با یونیتی کار میکنم و کارهای گرافیکی بازی ها رو هم با فتوشاپ و ادیت  صدا رو با سونی وگاس انجام میدم.

 – خاطرم هست که سال ها پيش، در حال توليد يک بازي به اسم “سرزمين رويا” بوديد، سرنوشت توليد اين بازي چي شد و آيا به سرانجام رسيد ؟ 

خیر، متاسفانه هنوز که هنوزه فرصت نکردم این بازی رو تموم کنم. شاید یکی از دلایلش هم این باشه که دلم میخواست بازی رو برای تلفن های همراه بسازم و سبک بازی سرزمین رویا، مناسب این کار نبود.

 – سرانجام مجله ي ويدئويي gameEmag چه شد ؟ 

فکر میکنم آقای قربانی و دیگر دوستان، گهگاهی اون رو ادامه میدن ولی متاسفانه فرصت کافی برای پیگیری کارهاشون نداشتم. چنین کارهایی نیاز به ساپورت مالی و برنامه ریزی اقتصادی دقیق دارن که شاید پیاده کردنشون در این حوزه، سخت باشه.

– در کنار بازي سازي آيا به کار ديگري هم مشغوليد ؟ 

بله، دبیر هنر هستم.

– تا آنجایی که اطلاع داریم در حوزه ي تدريس هم فعاليت داريد، در چه زمينه هايي تدريس ميکنيد ؟ 

هنر و زبان انگلیسی.

– چي شد که بازي ساز شديد ؟

قبل از بازی سازی، دوره های فیلم سازی رو دیده بودم و چند فیلم کوتاه هم ساختم. ولی احساس کردم در این حوزه سخت هست که آدم بتونه خودش رو مطرح کنه و علاوه بر اون، فیلم سازی نیاز به هزینه، عوامل و درگیری های بیشتری داره و پیاده کردن ایده ها و افکار شخصی هم در قالب فیلم، دشوار تر به نظر میرسه. به همین خاطر تصمیم گرفتم، داستان ها و افکارم رو در قالب بازی پیاده کنم.

– بريم سراغ بازي موفق 41148، چي شد که ايده ي اين بازي به ذهن تون زد ؟ آيا فکر ميکرديد از بازي انقدر استقبال بشه ؟ 

راستش از ابتدا برنامه ریزی کرده بودم که بازی تقریبا استانداردی حداقل در سطح استانداردهای بازی مستقل بسازم. البته شاید مقداری از این استقبال هم برگرده به افرادی که نسبت به این بازی نقدهای منفی کردند و همون حرکتها به شکلی باعث تبلیغ بازی هم شد.

– با توجه به حجم زياد پروژه ي 41148، چرا ترجيح ميديد تنها کار کنيد ؟! آيا استفاده از نيروهاي مختلف بهتر نيست ؟ 

به خاطر شغل و تحصیل و مشغله های دیگه ای که دارم، نمیتونم برنامه ام رو با یک گروه هماهنگ کنم. بعضی وقت ها مجبور میشم هفته ها سمت ساخت بازی نرم و گاها در اوج بهترین تطعیلات، مجبورم بشینم و روی بازی کار کنم. البته تجربه کارهای گروهی هم زیاد داشتم ولی متاسفانه هیچکدوم جواب خوبی ندادن. این روزها هم ایمیل های همکاری زیادی برام میاد که متاسفانه مجبورم به همشون جواب منفی بدم.

41148 به چه معناست ؟!

ترجیح میدم جواب این سوال رو خود مخاطب توی بازی پیدا کنه.

 – تمام سناريوي پروژه نوشته شده يا قسمت به قسمت کار ميکنيد ؟ 

خیر، تمام داستان بازی با جزئیاتش تا آخرین صحنه بازی از ابتدا نوشته شده بود. البته پیش اومده که در حین ساخت، بعضی قسمت ها رو هم تغییرات کوچکی در اونها ایجاد کردم.

– براي ساخت هر اپيزود بازي، حدود چند ماه زمان ميزاريد ؟ 

حداقل 4-5 ماه، البته اپیزود آخر هم طولانی تر هست و هم من به شدت درگیر تحصیل و کار شدم و وقت خیلی خیلی کمی برام باقی میمونه که کار ساخت اپیزود 4م رو برام سخت میکنه. با این حال به شخصه ترجیح میدم که حداقل یک سال رو هر بازی یا اپیزود کار کنم و کاری با کمترین نقص بیرون بدم. اما به خاطر کم حوصلگی مخاطب و عطشش برای دونستن ادامه داستان، مجبورم یک مقدار از کیفیت بکاهم و کار رو سریع تر آماده کنم.

 – چند در صد از اپيزود چهارم بازي ساخته شده ؟ تاريخ مشخصي براي انتشار اپيزود چهارم بازي داريد ؟ 

معمولا تا یک یا دو ماه قبل از انتشار بازی، من هیچ اطلاعاتی درباره زمان انتشار نمیدم، چون اگر قولی برای زمان انتشار بدم، فشار و استرس روی خودم زیاد میشه و تاثیر بدی روی کار نهائی خواهد داشت.

– در گذشته، شايعاتي تحت فراماسوني بودن 41148 شنيده ميشد، در حدي که شما اعلام کرديد که ديگر سري هاي بعدي بازي را نميسازيد.  چه ويژگي از 41148 به شيطان پرستي ربط داده شده بود ؟ و چگونه اين مشکل حل شد که شما تصميم به ساخت ادامه ي بازي گرفتيد ؟

بزرگترین مشکل، بنیاد ملی بازی های رایانه ای و خبرهایی بود که از تلویزیون پخش شد و باعث شد که تصورات منفی درباره بازی زیاد بشه و برای خودم جای تعجب داشت که چنین ارگان هایی با اون همه افراد فرهیخته، چطور همچین برداشت سطحی از بازی داشتن، اما خدا رو شکر، بنیاد بعد از یه مدت خبری در حمایت از بازی منتشر کرد و یک مقدار باعث شد جو تغییر کنه. گرچه به شخصه به هیچ وجه دوست نداشتم درباره محتویات بازی توضیح بدم و ترجیح میدادم هر فردی برداشت خودش رو از بازی داشته باشه.

– يادم ميايد زماني که بتل فيلد 3 منتشر شده بود، در قسمتي از مجله ي gameEmag يک سري از جمله ها، علامت ها و حتي رنگ هاي اين بازي را تحليل ميکرديد و باور داشتيد که اين مفاهيم معناي خاصي دارند و ميتونن روي ذهن مخاطب تاثير بگذارند. آيا هنوز هم نسبت به بازي ها اين باور را داريد ؟

من در همون نقد ها هم اعلام می کردم که از این علائم در جهت اهداف خاصی استفاده شده، مهمتر از خود علائم، پیام و هدفی هست که اون بازی و نمادگرایی ها دنبال میکنن.

– وقتي  برخي از بازي کننده ها علائم بازي شما را به فراماسوني ارتباط دادند باعث دلخوري شما شد، در حاليکه خودتان نقدهاي زيادي از بازي هاي متفاوت داشته ايد که علائم يا رنگ هايي از بازي را نشانه ي فراماسوني ميدانيد، بنابراین چرا کسی که خودش در این زمینه فعالیت میکند، حالا با انتقادهای بقیه به جایی میرسد که میخواهد دست از کار بکشد ؟ آیا این دو حالت رفتار شما با هم در تضاد نیستند ؟ 

خیر، در جواب سوال قبل تون توضیح دادم که هنوز خیلی از افرادی که ادعایی در این زمینه دارند، متوجه نشدند که باید نمادگرایی را در کنار اهداف دید. وگرنه به عنوان مثال یک نماد مثلث یا دایره، به تنهایی و به ذات شون چیزهای بدی نیستند، مهم این هست که این نماد ها در جهت القای چه افکاری استفاده میشن.

– در 41148 کاراکترها به صورت سه بعدي طراحي شده اند يا از تکنيک طراحي دو بعدي کات اوت استفاده کرده ايد ؟ 

کاملا دو بعدی هستد ولی سعی کردم تا حدودی القا سه بعدی هم داشته باشند.

 – انيميشن کاراکترها داخل انجين انجام ميشن يا از نرم افزار خاصي استفاده ميکنيد ؟

داخل خود یونیتی ساخته شده اند.

– به نظرتان اگر کنترل کاراکتر را به گيمر بدهيد و از سبک کليک و اشاره فاصله بگيريد براي گيمر لذت بخش تر نخواهد بود ؟ 

فکر میکنم بهترین سبک ممکن برای بازی های موبایل، همین اشاره و کلیک هست.

– قصد نداريد در قسمت هاي بعد، براي ديالوگ ها صدا گذاري کنيد ؟ 

فعلا خیر.

– سينماتيک و داستان پردازي بازي نشان ميدهند که شما استعداد کارگرداني هم داريد، آيا قبلا دوست داشتيد در اين زمينه فعاليت کنيد ؟ 

دوره های کارگردانی و فیلمسازی رو در حدود 10-12 سال پیش دیدم، اما به جز چند فیلم کوتاه فرصت نکردم، کارهای جدی تری بسازم. با اینحال در حال حاضر ترجیح میدم روی همون بازی سازی تمرکز کنم.

– به نظرتان اگر واقعا پروژه ي 41148 را متوقف ميکرديد، به ضررتان تمام نميشد ؟

خیر، پروژه های زیادی برای ساخت دارم که مطمئنا سراغ یکی دیگر از آنها میرفتم.

– به نظرتان عامل موفقيت مهدي فنائي و 41148 چه بوده ؟

به اون سطح از موفقیتی که توقعش رو دارم هنوز نرسیدم، با این حال اگر هم موفقیتی بوده، این رو باید از مخاطبان کارهام، دلیلش رو پرسید.

– از درآمد بازي سازي راضي هستيد ؟ 

چندان نه، ولی اینکه میتونم توی اوقات فراغتم کاری رو انجام بدم که دوست دارم و از اون درآمدی هم داشته باشم، برای من لذت بخشه.

– وضعيت صنعت بازي سازي در کشور را چگونه ميبينيد ؟ 

فکر میکنم در طی این سال ها به اندازه کافی در جاهای مختلف از بنیاد انتقاد کردم. ولی انتقاد فایده چندانی نداره. بارها گفتم که مشکل بازی سازی مملکت ما فقط با پرورش استاد و دانشجوهای متخصص در مقاطع بالای دانشگاهی میتونه حل بشه، ولی همچنان جلوی پامون رو نگاه میکنیم و به فکر آینده نیستیم.

– از مشکلات بازي سازي در ايران و نحوه ي مقابله با آن ها بگوييد ؟

این بحث واقعا طولانیه، قبلا مقاله ای در این زمینه نوشتم که علاقه مندان میتونن از وبلاگم دریافت و مطالعه اش کنند.

– بازي سازان ايراني اميدوار باشند يا نه ؟!!! 

تک ستاره ها میتونن به امید استعداد خودشون بدرخشن ولی بهتره امیدی به بالا دست نداشته باشند!

– آيا براي خودتان پيش آمده بود که چندين بار از ادامه ي پروژه ي 41148 خسته و نا اميد بشيد و دست از کار بکشيد ؟ 

خیر، به جز در زمانی که جو بدی برای بازی ایجاد شد و ترجیح دادم سلامتیم رو فدای این پروژه نکنم! در باقی موارد، حتی یک لحظه هم از ساخت بازی خسته نشدم.

– نظرتون در مورد بازي هايي که خيلي بي کيفيت در چندين روز توسط پکيج هاي مختلف ساخته ميشه و در کافه بازار تاييد ميشه و حتي به فروش ميرسه چيه ؟ 

متاسفانه سلیقه مخاطب به شدت داره با این گونه بازی های غیر استاندارد پایین میاد و اکثر بازی سازهای قدیمی هم از این قضیه شاکی هستند. تنها چاره ی کار، در دست خود بازی سازهای با تجربه تر هست که با ساخت بازی هایی بهتر، اجازه ندن مخاطب به بازی هایی سطحی و نازل عادت کنه. این قضیه دقیقا مثل تلویزیون ملی ما هست که با پخش سریال های ضعیف ایرانی و خارجی باعث شده که اصلا مخاطب عام، از سریال های عالی تری که ساخته میشه خبر نداشته باشه و درک درستی از تفاوت های یک کار خوب و بد نداشته باشه.

– به نظرتون آيا مشکلي داره بازي سازهاي ايراني از سورس هاي آماده براي انتشار بازي شون استفاده کنن يا به جاي خلاقيت در ايده پردازي و گيم ديزاين، يک بازي خارجي را الگو برداري کنند ؟ 

اولین چیزی که به هر بازی ساز تازه کار میگم، این هست که از محبوبیت کارهای قدیمی تر استفاده نکنید. خودتون باشید و ایده های خودتون رو اجرا کنید. روزی میرسه که دیگران از شما تقلید خواهند کرد.

– در مورد دولاگ چه نظري داريد ؟ اگر پيشنهادي براي بهتر شدن دولاگ داريد بفرماييد

فکر میکنم صفحه اصلی سایت، یک مقدار گیج کننده و شلوغ هست. مخاطب امروزی حوصله گردش و وقت گذرونی نداره، همه چیز رو راحت و ساده و در دسترس میخواد. با اینحال ایده ی سایت بسیار بسیار عالی هست و امیدوارم با برنامه ریزی اقتصادی مناسب، بتونید اهداف بلند مدت تری برای خودتون تعیین کنید به شکلی که هم خودتون عوایدی ازش داشته باشید و هم باعث پیشرفت فرهنگ مخاطب و بازی سازی در ایران بشید.

– حرف آخر ؟ 

همیشه به شاگردهای نوجوونم میگم: اگر میخواهید در آینده در کاری حرفه ای بشید، باید از همین سن به فکر حرفه ای شدن باشید. هیچکدوم از آدم های موفقی که در زندگی تون می بینید، یک شبه یک فوتبالیست، بازیگر، نقاش، مهندس، نویسنده یا بازی ساز موفق نشده! بنابراین از همین امروز سعی کنید، استعدادهاتون رو جدی بگیرید، پرورش شون بدید و وقت تون رو به جای هدر دادن پای اینترنت و کلش و … با دنبال کردن علایق تون، به طلا تبدیل کنید.

همین دیگه!

موفق باشید

 

امیدوارم از خواندن این مصاحبه لذت برده باشید، منتظر مصاحبه ی تیم دِولاگ با بقیه بازیسازان برتر ایرانی باشید !!

By

24 Comments

  1. خیلی عالی بود

    جواب دادن
    • ممنون.

      جواب دادن
    • سلام اقای فنایی…
      ببخشید شما آقای گنجه زادگان رو میشناسید؟
      اگر آره میشه با ایشون یک بازی درست کنید؟

      جواب دادن
      • …و ما هم نفهمیدیم تمام این نظر دهنده ها یک نفره!

        جواب دادن
        • مشکل سایت بود که برطرف شد. جالبه که بین این همه نکات مثبت نکته ی منفی رو میبینید. 😀

          جواب دادن
      • سلام آقای مهدی گنجه زادگان
        بله شما رو میشناسن و خوشحال میشن با شما بازی درست کنن?

        جواب دادن
  2. سلام..خیلی عالی بود..من واقعا دوست داشتم صحبت های اقای فنایی رو بشنوم.. موفق باشید دولاگ و جناب فنایی

    جواب دادن
    • سلام. ممنون از نظرتون.

      جواب دادن
  3. 41148 به معنی ALLAH است .
    فقط به شباهت این عد با اسم دقت کنید می فهمید .

    جواب دادن
    • باید منتظر اپیزود بعدی باشیم ببینیم حرف شما درسته یا نه 😀
      شبیهش هست

      جواب دادن
  4. آقا مهدی به نظر من که 41148 اسم اتاق مخفی سینا هست

    جواب دادن
  5. 41148 اسم سازمانشون بود
    به نظر من آقای فنایی برکردن به سبکای مثل خط من طرفداراشون بیشتر میشه خدایی این ایپوزود خوب تموم نشد
    ممنان دولاگ

    جواب دادن
  6. ببخشید آقای فنائی میخواستم بدونم بازی۴۱۱۴۸ ۵ کی به بازار می آید

    جواب دادن
    • قسمت پنجمی در کار نیست و قسمت چهارم پایان بازی بود

      جواب دادن
      • سلام آقای فنایی خیلی عالی بود من وهمه ی کسانی که این بازی رو دوست دارن میخوان این بازی ادامه پیدا کنه خواهشمندم این بازی رو ادامه بدین???

        جواب دادن
  7. آقای فنایی خواهشمندم این بازی رو ادامه بدید اگه ادامه نمیدین دلیلشو بگین؟؟

    جواب دادن
  8. سلام اقای فنایی ممنون از زحمات گرانبهاتون من یک گیمر مستقل هستم و از شما درخواست دارم به جایی بری که بتونیبازی هایی با ازادی عمل بیشتر بسازی بازی هایی بسازی که برای پلتفورم ها باشه منظورمو فهمیدی که باید کجا بری واقعا استعداد شما در این زمینه تحسین بر انگیزه و نباید از بین بره برو جایی که مردم اینقدر تو حاشیه نباشن ما هم بتونیم از این استعداد شما بهره ببریم . دوستدار و طرف دار شما ✌✌✌

    جواب دادن
  9. سلام و خسته نباشی اقای فنایی است قراره بازی ۴۱۱۴۸نسخه ی پنجمش هم درست کنید خیلی ممنون میشم که جوابم رو بدید متشکرم

    جواب دادن
    • خیر. بازی در قسمت چهارم به پایان رسیده.

      جواب دادن
  10. سلام آقای مهدی فنایی لطفا قسمت ۵ رو هم بسازید چون چهارش عالی بود و واقعا نمیشد یک بازی ایرانی اینهمه خوب باشه ولی خداییش تو چهارش سینا مورد بد شد من همه خلاصه من همه ی نسخه هارا تمام کردم و راضی ام

    جواب دادن
  11. سلام من یکی از هوادارهای 41148هستم.خواهش می کنم که فصل۵ این بازی بسیار هیجان انگیز را هم بسازید.وممنون میشم اگه بسازید.
    خیلی خیلی ممنون از زحمات بسیار شما.

    جواب دادن
  12. سلام اقای فنائی عزیز میخواستم تشکر کنم از بازیه واقعا زیباتون لطفا باز هم از این بازی های عالی درست کنید ولی حیف شد که سینا مرد کاشک بشه ادامش را درست کنید

    جواب دادن
  13. لطفا بازی را ادمه بدید به حا سینا دختر لی لی را بذارید تا بازی را ادامه بده یا آرش

    جواب دادن
  14. خیلی عالی بود ولی حیف که 5 نمیاد. انشاءالله آن هایی که به مهدی فنایی تهمت دروغ میزنند یک روز نابود شوند مهدی فنایی خواست که از خدا پرستی دفاع کنه بعضی آدم های زود باور بدون نگاه به بازی گفتن از شیطان پرستی میخواهد دفاع کند. امیدوارم تصمیم درستی بگیرید خدایا خودت به مهدی فنایی کمک کن ……………………………جواب بده یکی به من

    جواب دادن

ثبت دیدگاه

ایمیل شما پیش ما محفوظ است فیلد های ستاره دار اجباری است *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>