غیر قابل تصور

Majid Tavakkoli

By Majid Tavakkoli on سپتامبر 23, 2016

badge-g

اخیرا قسمت اول بازی غیر قابل تصور توسط تیم ما (devlog) در کافه بازار منتشر شده است، با گذشت تقریبا یک هفته از روز انتشار، استقبال خوبی از این عنوان شده و حالا قصد داریم تا نقد و بررسی بر روی این عنوان داشته باشیم. البته این که ما کار خودمان را نقد کنیم شاید برایتان عجیب باشد، به طور کلی قصد داریم تا در مورد نکات مهم بازی توضیحاتی بدهیم و البته این را میگوییم تا از هر نقد توسط اشخاص دیگر استقبال خواهیم کرد.

غیر قابل تصور یک بازی به سبک ماجراجویی ترسناک می باشد که به صورت سه بعدی طراحی شده، برای اولین بار در ایران یک بازی با مکانیک “تصمیم گیری” ساخته شده که پیاده سازی این سبک بازی کار پیچیده ای ست. این بدین معنی ست که گیمر با تصمیمات مختلفی که میگیرد میتواند بر روی روند بازی و حتی داستان تاثیر گذار باشد.

شما میتوانید بازی را با سه پایان کاملا متفاوت بازی کنید. یعنی برای شروع قسمت دوم بازی سه شروع متفاوت دارید و در واقع سه خط داستانی و روند بازی کاملا متفاوت را مشاهده خواهید کرد. برخی از گیمران که سبک بازی را متوجه نشده اند از کم بودن بازی گله میکنند در صورتیکه اگر هر سه روش را کشف کنید تایم گیم پلی شما به نیم ساعت تا چهل و پنج دقیقه خواهد رسید. بازی هایی که با مکانیک تصمیم گیری ساخته شده اند را باید چندین بار بازی کرد و راه های متفاوتی را در آن ها کشف کرد و با یک بار بازی کردن به اتمام نمیرسند. این “ارزش تکرار” یک بازی را میرساند که امروز در نقد بازی ها به یک المان بسیار مهم تبدیل شده و امتیاز خاصی برای ارزش تکرار یک بازی قائل هستند.

در کنار مکانیک تصمیم گیری، این بازی ماجراجویی با معماهای مختلف شما را سرگرم خواهد کرد. به طور کلی 3 راه فرار کاملا متفاوت در خانه وجود دارد که با توجه به تصمیم گیری شما مشخص میشود که با کدام راه فرار باید از خانه بیرون بروید. و هر کدام از راه ها داستان بازی را عوض میکند. داستان بازی به طور کلی ماجرای توهمات یک نویسنده است. “کوروش راد” شخصیت اصلی بازی است که نویسنده ای معروف می باشد و بر اثر فشار کاری کابوس های وحشتناکی میبیند که روحیه ی او را افسرده و پریشان کرده است و به همین خاطر همسرش تینا که از زندگی با یک فرد روان پریش خسته شده است او را تنها میگذارد تا کوروش به زندگی اش برگردد. داستان بازی به طور کلی بسیار پیچیده تر از آن است که تصورش را کنید و اهدافی را دنبال میکند که گیمر باید با تصمیم گیری هایش در قسمت های مختلف به آن شکل بدهد.

آیا کوروش به زندگی اش با تینا باز میگردد یا تنها زندگی میکند ؟ آیا با وجود این مشکلاتی که برایش رقم خورده شغلش را کنار میگذارد یا به شغلش ادامه میدهد ؟ آیا موفق به مبارزه با بیماری روان پریشی میشود یا این بیماری تا آخر زندگی با او همراه خواهد بود ؟ و چندین سوال دیگر که در قسمت های بعدی با تصمیم گیری های خودتان جواب آن را خواهید داد.

برخی از دوستان داستان بازی را با بازی بسیار زیبای Alan Wake مقایسه میکنند. جا دارد بگوییم اگر دو فیلم سینمایی داشته باشیم که در هر فیلم شخصیت اصلی پلیس باشد اما روند فیلم ها کاملا متفاوت باشد میتوان گفت این دو فیلم شبیه هم هستند ؟ قطعا خیر. آیا فقط Alan حق دارد یک نویسنده در دنیای بازی باشد ؟ البته در کل سری بازی UNDREAMED (غیر قابل تصور) یک هدف خاصی را دنبال میکند که پس از عرضه شدن تمامی قسمت های زندگی کوروش و شروع قسمت دوم بازی متوجه خواهید شد.

بنابراین این مقایسه درست نیست، هر چند مقایسه ی داستان بازی غیر قابل تصور با یک بازی فوق العاده مانند Alan wake برایمان جای خوشحالی هم دارد اما جا دارد تا به این دوستان بگوییم زود قضاوت نکنند و بدانند که روایت داستان این دو بازی کاملا با یکدیگر متفاوت است.

در مورد کیفیت و گرافیک بازی باید بگوییم سعی کردیم تا غیر قابل تصور بهترین گرافیک را در بین بازی های ایرانی داشته باشد و طراحی گرافیکی این بازی با جزئیاتی که دارد با حجم کمتر از 80 مگابایت کار مشکلی ست. متاسفانه به دلیل سرعت اینترنت و مهم  بودن حجم بازی ها از دیدگاه گیمرهای ایرانی، بازی سازان با محدودیت هایی مواجه هستند. این بازی میتوانست از نظر کیفیتی چندین برابر باشد اما حجم بازی هم دو برابر میشد و آنگاه به دلایلی که عرض کردیم ممکن بود به دانلود و فروش آن لطمه بزند. امیدواریم روزی برسد که گیمرهای ایرانی کیفیت را به حجمی که قرار است مصرف کنند ترجیح بدهند و اینگونه دست بازی سازها برای افزایش کیفیت باز خواهد بود. البته این بدین معنی نیست که هر بازی که حجم بیشتری داشته باشد حتما کیفیت بهتری دارد.

صداگذاری بازی هم بی ربط به موضوع بالا نیست وگرنه از تنوع موسیقی های بیشتر و کیفیت بهتری برخوردار بود. دوبله ی بازی هم جای کار دارد و همینجا اعلام میکنیم آماده ی همکاری با دوبلرهای حرفه ای برای قسمت های بعدی هستیم. شاید جالب باشد بدانید برای صداگذاری بازی بسیاری از صداها به صورت واقعی ضبط شده و از افکت های آماده استفاده نشده است.

در نهایت تشکر میکنیم از تمام دوستانی که با نظرهای مثبت شان به ما انگیزه ی ساخت نسخه های بعدی را دادند اما باید بگوییم بدون حمایت و فروش مناسب بازی ساخت قسمت های بعدی امکان پذیر نخواهد بود. امیدواریم با حمایت گیمرهای ایرانی هزینه ی ساخت نسخه ی بعدی تامین شود تا با داستان پردازی و گیم پلی نسخه ی بعدی شما را شگفت زده کنیم.

Telegram_logo.svg

Sign In

Lost Password