حریم 1-2-3

Garoos

By Garoos on دسامبر 27, 2015

  1. نام بازی : حریم

سبک : ماجراجویی / ترسناک

سازنده : گروه MP

badge-g

مقدمه :

امروزه در کنار بازی های ایرانی، حتما اسم بازی “حریم” نامی آشنا برای شما خواهد بود. “حریم” با استقبال زیادی رو به رو شده و به نظر میرسد که قصد رقابت با عنوان هایی مانند “41148” را دارد، اما براستی، حریم توانسته در این رقابت نسبت به بازی های هم سبک خود برتر عمل کند ؟!!

 

داستان و ایده ی کلی :

ایده ی کلی گیم پلی حریم در سبک “اشاره و کلیک” است و با توجه به بازی های هم سبک ایرانی مانند “41148” که از کیفیت خیلی خوبی برخوردار می باشد، حریم رقابت را برای خود در بازی های هم رده سخت و سخت تر کرده. در حالی که سه قسمت از بازی “حریم” منتشر شده، این بازی فعلا از داستانی کلیشه ای پیروی میکند. روایت داستان تا این قسمت چنگی به دل نمیزند در حالیکه دیالوگ های بازی نسبتا خوب نوشته شده. شاید سازنده ها قصد دارند در اپیزودهای بعدی حریم بیشتر به داستان پردازی بپردازند.

 

گیم پلی :

گیم پلی حریم در مقابل رقیب خود حرفی برای گفتن ندارد. کنترل کاراکتر بسیار ساده طراحی شده و راه رفتن در محیط بعد از کشته شدن های پی در پی میتواند خسته کننده باشد. حریم اصرار زیادی به کشتن شما دارد که من را یاد بازی Limbo می اندازد! البته این بنظر میتواند تبدیل به ویژگی اصلی حریم شود و این بازی به همین شکل ادامه پیدا کند تا برای خودش در این سبک شناخته شود، اما از آنجایی که “مردن” ممکن است روی اعصاب گیمر راه برود، سازنده ها باید توجه زیادی به طراحی گیم پلی مراحل خود کنند تا گیمر خسته نشود. هر چند در این بازی مکان چک پوینت ها مناسب انتخاب شده که خود جای تقدیر دارد. از بزرگترین ضعف های حریم میتوان به وجود معماهای ضعیف و غیر منطقی در بازی اشاره کرد. معماها در بازی به صورت عجیبی حل میشوند و حتی ممکن است اصلا حل نشوند !! یعنی برخی از معماها آنقدر گنگ طراحی شده که ممکن است هیچ وقت به آن پی نبرید. امیدوارم در اپیزودهای بعدی سازنده های بازی به طراحی معماهای مراحل که از ویژگی های مهم این بازی هست توجه بیشتری کنند.

 

فضاسازی :

گرافیک فضای بازی بسیار معمولی کار شده و برای القای حس ترس در گیمر هنوز جای کار دارد. در بازی های ترسناک طبیعتا احساس کاراکتر اصلی بازی نقش ویژه ای دارد که در حریم به هیچ وجه رعایت نشده. برای مثال یک موجود گوریل مانند به دنبال کاراکتر میاید، اما کاراکتر هنوز با آهسته راه رفتن قصد دارد از گوریل دور بشود !! طبیعتا در همچین جایی ساخت یک انیمیشن دویدن برای کاراکتر ضروری ست !! یا در مواقعی که آدم های جنگل نفرین شده قصد حمله کردن به شما را دارند، کاراکتر بسیار خونسرد و بدون حرکت سرجایش ایستاده و در نهایت با یک مشت بسیار ساده دشمن را از پای در میاورد !!

 

صداگذاری :

موزیک منوی اصلی حریم قابل قبول است و انتخاب افکت های صوتی بازی به خوبی انجام شده. شاید بتوان صداهای داخل مراحل را جز ویژگی مثبت حریم دانست که توانسته به احساس “ترس” نزدیک شود، اما ترکیب این صداها با انیمیشن ها و گرافیک ضعیف فضاسازی باعث میشود تا گیمر نتواند حس القا شدن ترس از طریق صداهای بازی را درک کند.

 

رابط کاربری :

گرافیک های رابط کاربری در حریم ساده و معمولی طراحی شده اند، چشم نواز نیستند اما به عنوان یک رابط کاربری عادی قابل قبول است.

 

نتیجه گیری  :

حریم با توجه به سبک و ایده ی کلی که پیاده سازی کرده، جای پیشرفت بسیار زیادی دارد و هنوز از استانداردهای یک بازی در سبک خودش کمی فاصله دارد. امیدواریم تا سازنده ها با تلاش بیشتر در قسمت های مختلف پیاده سازی حریم، این بازی را به یک بازی ماندگار و زیبا تبدیل کنند. با آرزوی موفقیت برای آن ها.

 

منتقد : مجید توکلی

 

ریز نمرات :

 4.25 ایده – داستان – گیم دیزاین
0.5 1  ایده
1 2 گیم دیزاین
1 2 خلاقیت در ایده و گیم دیزاین
 0.75 2 داستان
 0.5 2 روایت داستان
0.5 1 دیالوگ ها
 4.25 گیم پلی
1 5 خلاقیت در طراحی مراحل
 0.5 2 مدت زمان گیم پلی
 2 2 کنترل کاراکتر
 0.75 1 پیاده سازی فنی المان ها
 5.75 فضا سازی
0.75 2 نورپردازی
1 2 استفاده از مدل ها در صحنه
 1 1 تکنیک های گرافیکی
 0.5 1 تنوع در فضاسازی
 1.5 2 طراحی کاراکتر
 1 2 انیمیشن
6.5 صداگذاری
 1 1 موسیقی منوی اصلی
 1 2 موسیقی مرحله
0.5 1 افکت های صوتی منو
3 4 افکت های صوتی مرحله
1 2 صدای دیالوگ ها
3 رابط کاربری
0.5 2 خلاقیت در طراحی منو
0.5 1 منوی اصلی
0 1 منوی توقف
0 2 استفاده از افکت و انیمیشن در منو
1 2 طراحی گرافیک منو
1 2 طراحی HUD
4.8  10 مجموع امتیاز از 10
24/ 50

Good

  • افکت های صوتی مناسب
  • چک پوینت های مناسب

Bad

  • معماهای ضعیف
  • فضاسازی معمولی
4.8

ثبت دیدگاه

ایمیل شما پیش ما محفوظ است فیلد های ستاره دار اجباری است *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Sign In

Lost Password