نبرد هور

By DevLog on دی ۷, ۱۳۹۴

نام بازی : نبرد هور
سبک : تاکتیکی
سازنده : استادیو مهاد

badge-g

مقدمه :
نبرد هور از بازی های ارزشی ساخته شده موجود در کافه بازار هست که در سبک “تاکتیکی” برای یادبود شهدای غواص هشت سال دفاع مقدس ساخته شده. این بازی به خوبی بازی کننده را با فعالیت غواصی آشنا میکند و میتوان گفت سراغ سوژه ی خوب و جدیدی رفته است.

ایده، گیم دیزاین، داستان :
این بازی از ایده ی جدیدی بهره میبرد که بسیار خلاقانه بوده، مشخص است که بازی هدفمند طراحی شده و قصد دارد گیمر را با فعالیت غواصی و از همه مهمتر، زحمات شهدای غواص کشور عزیزمان آشنا کند. این ایده ی فرهنگی و آموزشی در کنار بازی جای تحسین دارد. نبرد هور از گیم دیزاین استاندارد و جالبی برخوردار است که از دیگر نکات مثبت این بازی ست. در بازی قسمتی به نام “یادداشت ها” وجود دارد که اطلاعات خوبی در مورد انواع عملیات غواصی در هشت سال دفاع مقدس به شما میدهد و همین باعث میشود تا گیمر بتواند بیشتر با بازی ارتباط برقرار کند. در واقع “یادداشت ها” برای شما داستان روایت میکنند و تا حدی شما را برای بازی کردن آماده میکنند، همچنین آشنایی با تجهیزات غواصی قبل از شروع مرحله جالب و آموزنده هست. در بازی برداشتنی هایی (Collectible) وجود دارد که اطلاعاتی در مورد شهدای جنگ به شما میدهد و بار آموزشی بازی را می افزاید.

گیم پلی :
اولین چیزی که در هر بازی ابتدا به چشم میخورد، نحوه ی کنترل کاراکتر اصلی بازی ست، متاسفانه نبرد هور در این زمینه ضعیف عمل کرده و نبود انیمیشن در حرکات کاراکتر باعث شده تا حرکت کردن مصنوعی به نظر برسد. شما میتوانید کاراکتر را به زیر آب ببرید تا از دید دشمن ها مخفی بماند که ایده ی جالبی ست اما چیزی که بسیار جای تعجب دارد این است که نمیتوانید زیر آب شنا کنید در حالیکه شما نقش یک غواص را بر عهده گرفته اید !!! اگر دشمن ها شما را شناسایی کنند، مکانیک تیراندازی فعال میشود که میتوانید آن ها را از پای در بیاورید، البته نحوه ی تیراندازی در بازی هم بسیار ساده و ابتدایی کار شده. مشکلاتی در هوش مصنوعی دشمن ها دیده میشود. برای مثال وقتی یک دشمن شما را تشخیص میدهد کافی ست مقداری از مکان مورد نظر دور شوید و دوباره برگردید تا آن دشمن شما را فراموش کند !! تنها نور افکن ها میتوانند شما را شناسایی کنند و اگر نزدیک یک سربازی عادی بشوید عکس العملی نشان نمیدهد. شما باید با سیم چین، سیم های خاردار را از میان بردارید که به جذابیت گیم پلی اضافه کرده، البته با گذشت زمان برایتان تکراری و خسته کننده میشود و نکته ای که باز تعجب ما را بر می انگیزد این است که چرا با فاصله ی بسیار زیاد از سیم چین ها میتوانید این کار را انجام دهید و معلوم نیست کاراکتر چگونه از فاصله ی چندین متری موفق به از بین بردن سیم خاردار یا حتی گذاشتن بمب میشود !

فضاسازی :
صحنه از جزئیات خوبی برخوردار است اما برخی از طرح های استفاده شده مانند آب و بوته ها که نقش مهمی در جزئیات صحنه دارند از کیفیت گرافیکی بازی کاسته است، در عوض گرافیک برجک های دیده بانی که با نور سعی در پیدا کردن شما را دارند، جالب طراحی شده. طراحی کاراکتر های دشمن هم قابل قبول است، اما نبود کوچکترین انیمیشن برای آن ها کمی تو ذوق میزند. گلوله ها هم بنظر بزرگ میایند !! بیشترین ایراد گرافیکی را میتوان به کاراکتر اصلی بازی گرفت که در نهایت سادگی طراحی شده و هیچ شباهتی به یک غواص ندارد !

صداگذاری :
موسیقی منوی بازی بسیار جذاب است و حال و هوای مناسبی نسبت به بازی دارد. هر چند این جذابیت در موسیقی مرحله دیده نمیشود، اما قابل قبول است. در کمال تعجب، سازندگان به صداگذاری در مرحله اهمیت زیادی نداده اند در صورتیکه میتوانست بازی را بسیار جذاب تر کند. برای مثال دشمن شما را تشخیص میدهد اما هیچ صدای آژیری شنیده نمیشود، این در حالی ست که راهنمای بازی به شما میگوید : “مواظب باش، اگر دشمن شما را تشخیص دهد آژیر به صدا در میاید !!”
یا نبود صدای تیراندازی هنگام شلیک واقعا حال گیمر را میگیرد !! نوشتن چندین دیالوگ در حین مرحله و صداگذاری آن روی کاراکتر، میتوانست جذابیت بازی را دو چندان کند، اما در این زمینه هم توجهی به صداگذاری نشده است.

رابط کاربری :
به جرعت میتوان گفت، نبرد هور یکی از بهترین رابط های کاربری را در میان بازی های ایرانی دارد. منوی اصلی بازی بسیار زیبا و چشم نواز طراحی شده، این ویژگی در HUD های بازی هم دیده میشود. از بهترین ویژگی های این بازی، وجود راهنماهای بسیار مفید برای آشنایی با بازی است، البته در هر بار بازی کردن تکرار میشوند که ممکن است کمی گیمر را خسته کنند، هر چند این چیزی از برتر بودن رابط کاربری بازی کم نمیکند.

نتیجه گیری :
جنگ هور یک بازی سرگرم کننده و فرهنگی و آموزشی ست که میتواند با کمی دقت در طراحی مرحله و توجه به جزئیات به یکی از بهترین بازی های ایرانی تبدیل شود.

منتقد : مجید توکلی

  ۶ ایده – داستان – گیم دیزاین
۱ ۱  ایده
۱٫۵ ۲ گیم دیزاین
 ۱٫۵ ۲ خلاقیت در ایده و گیم دیزاین
 ۱ ۲ داستان
 ۱ ۲ روایت داستان
 ۰ ۱ دیالوگ ها
 ۶٫۵ گیم پلی
 ۳ ۵ خلاقیت در طراحی مراحل
 ۲ ۲ مدت زمان گیم پلی
 ۱ ۲ کنترل کاراکتر
 ۰٫۵ ۱ پیاده سازی فنی المان ها
 ۴٫۲۵ فضا سازی
 ۱ ۲ نورپردازی
 ۱٫۵ ۲ استفاده از مدل ها در صحنه
۰٫۵ ۱ تکنیک های گرافیکی
۰٫۵ ۱ تنوع در فضاسازی
۰٫۷۵ ۲ طراحی کاراکتر
 ۰ ۲ انیمیشن
۴ صداگذاری
۱ ۱ موسیقی منوی اصلی
۱ ۲ موسیقی مرحله
۱ ۱ افکت های صوتی منو
۱ ۴ افکت های صوتی مرحله
۰ ۲ صدای دیالوگ ها
 ۱۰ رابط کاربری
۲ ۲ خلاقیت در طراحی منو
۱ ۱ منوی اصلی
۱ ۱ منوی توقف
۲ ۲ استفاده از افکت و انیمیشن در منو
۲ ۲ طراحی گرافیک منو
۲ ۲ طراحی HUD
۶٫۲ مجموع امتیاز از ۱۰
۳۰٫۷۵/ ۵۰

Good

  • رابط کاربری عالی
  • "یادداشت ها" در منو
  • سوژه ی فرهنگی و آموزشی
  • ایده ی جدید و خلاقانه
  • گیم دیزاین جالب
  • موسیقی منوی عالی
  • راهنمای عالی بازی

Bad

  • عدم وجود انیمیشن برای کاراکترها
  • مشکل هوش مصنوعی دشمنان
  • تیراندازی بسیار ساده و ابتدایی
  • انجام ماموریت ها با فاصله ی بسیار زیاد !!
  • نبود صداهای مهم مانند تیراندازی
  • نبود دیالوگ های سرگرم کننده
  • تکرار مکرر راهنمای بازی
6.2

ثبت دیدگاه

ایمیل شما پیش ما محفوظ است فیلد های ستاره دار اجباری است *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Sign In

Lost Password