این کجا و آن کجا !! – قسمت اول

این کجا و آن کجا !! – قسمت اول

 

مقدمه :

به لطف کافه بازار، خوشبختانه در این سال ها روند بازی سازی بر روی پلتفرم اندروید، در کشورمان  رشد بسیار خوبی داشته و بازی های جدیدی که ساخته میشود واقعا امیدوار کننده هستند که نوید آینده ی روشن این صنعت نوپا را می رساند. اما بعضا بازی هایی دیده میشود که مشخص است سازنده هدفی جز کسب درآمد از آن ها ندارد و وقت زیادی بر روی ساخت بازی خود نگذاشته و بازی از نظر کیفی و فنی بسیار ضعیف است، او میخواهد به یک نحوی از گیمر پول بگیرد تا امرار معاش کند و معمولا با توضیحات اغراق آمیز سعی در جذب گیمر دارد !! از آنجایی که صنعت بازی سازی در کشورمان هنوز به رشد مشخصی نرسیده و اخیرا توجه مخاطبین به بازی های موبایل ایرانی جلب شده، بسیاری از این بازی ها مورد استقبال عموم قرار میگیرند که این نشان میدهد سطح سلیقه ی مخاطبین گیمرهای موبایل به شدت پایین است و دلیل این را میتوان عدم وجود بازی های با کیفیت ایرانی در یک ژانر خاص دانست یا میتوان گفت گیمرهای ایرانی بر روی پلتفرم اندروید نسبت به المان های یک بازی استاندارد و قابل قبول اطلاعی ندارند که به بازی های بی کیفیت راضی میشوند. در هر صورت باید به نظر گیمر ها احترام گذاشت و این وظیفه ی اصلی بازی سازان است که با ساخت بازی های با کیفیت، بازی های اصولی و قابل قبول را به گیمرهای ایرانی معرفی کنند تا دیگر از بازی های بی کیفیت استقبال نشود. دیدن این بازی های بی کیفیت در لیست برترین های کافه بازار به شدت تعجب ما را بر انگیخته، البته کافه بازار هم هدفی جز حمایت ندارد و قطعا اگر این بازی ها مورد استقبال عموم قرار نمیگرفت، در لیست کافه بازار هم جایی نداشت. دِولاگ قصد دارد از این پس، در مقاله ی “این کجا و آن کجا !!” به معرفی یک بازی بی کیفیت که مورد توجه قرار گرفته بپردازد و در کنارش یک بازی با کیفیت و پرطرفدار ایرانی  هم معرفی کند. امیدوارم با خواندن این مقاله گیمر های ایرانی به استانداردهای قابل قبول یک بازی پی ببرند تا برخی از بازی سازان توانایی سوء استفاده از شعور گیمر را نداشته باشند.

 

این کجا … ! 

این کجای امروز را به بازی “سالار لواسان” اختصاص میدهیم. سالار لواسان علارقم کیفیت پایینی که در گرافیک و پیاده سازی فنی دارد توانسته +50.000 بار در دستگاه های مختلف نصب شود و به لیست برترهای کافه بازار در قسمت بازی های “مسابقه و سرعت” بیاید که این واقعا تعجب برانگیز است !! گیم پلی بازی بسیار تکراری و خسته کننده است و  جذابیت خاصی ندارد. از عجیب ترین نکته ای که توجه ما را به خودش جلب کرده، نحوه ی عجیب تبلیغ بازی بر روی یکی از عکس هایی ست که در کافه بازار وجود دارد :

بازی ساز با تبلیغ عجیب “گاو و گوسفند با صدای واقعی و انیمیشن” سعی در جذب مخاطب دارد! یعنی گیمر بازی را دانلود کند تا از صدای واقعی گاو لذت ببرد !! معمولا تبلیغات بازی بر محوریت گرافیک یا گیم پلی و المانی خاص از یک بازی انجام میگیرد و نمیدانیم صدای واقعی گوسفندان چه جذابیتی برای جذب مخاطب دارد. شخصا اعتقاد دارم که این نوع تبلیغ برای مخاطب توهین محسوب میشود. بگذریم …

حتما این روزها نام “پکیج” برایتان آشنا می باشد، همچنین دِولاگ مقاله ای در این مورد به کاربران ارائه داده که پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنید. اگر سالار لواسان را از فاصله ی چندین متری هم در صفحه ی نمایشگر ببینید، فریاد میزند : “من با پکیج ساخته شده ام!!”. البته قبلا هم اشاره کرده بودیم که استفاده از پکیج برای تولید یک بازی باکیفیت به طور کلی مشکلی ندارد اما وقتی سازنده خلاقیت خاصی در بازی به کار نمیبرد تا بازی را جذاب تر کند و فقط به گزینه های یک پکیج اکتفا میکند، نتیجه تولید یک محصول بی کیفیت میشود که ممکن است سطح مخاطب را پایین بیاورد. متاسفانه سازنده هایی که از پکیج استفاده میکنند، حتی یک تحقیق جزئی در کافه بازار نمیکنند که از وجود محصولی مشابه به بازی خود با خبر شوند !! برای مثال سالار لواسان شباهت بسیار زیادی به “جاده های مرگبار” دارد  :

 

سالار لواسان

جاده های مرگبار

 

و جالب است بدانید، یک بازی جدید به نام “نیسان باز” که توسط کافه بازار در لیست برترها قرار گرفته هم دقیقا به جاده های مرگبار شباهت دارد :

 

جاده های مرگبار

نیسان باز

 

تفاوتش در دو بعدی بودن دوربین است و البته از این نمیگذریم که “نیسان باز” آرت های جالبی هم دارد، در مورد این بازی قضاوتی نمیکنم و هدف فقط شباهت مکانیک اصلی این بازی هاست،  متاسفانه دو سه مورد دیگر از این بازی ها یا حتی بیشتر به مراتب دیده شده، اما چون در لیست برترهای کافه بازار قرار ندارد ما به آن ها نمیپردازیم. اگر به این سبک از بازی ها دقت کنید، در تمامی آن یک ماشین وجود دارد که برای جذابیت بیشتر، باری در پشت آن دیده میشود که تمامی این ها از ویژگی های مفید پکیج Realistic Car مربوط به انجین پر قدرت Unity3D ست. بهتر است این بازی سازان در کنار استفاده از پکیج، خلاقیت هایی برای جذاب شدن بازی هایشان به کار ببرند و فقط به امکانات آن اکتفا نکنند.

سالار لواسان به شدت اغراق در توضیحات مربوط به بازی دارد. سازنده میگوید گرافیک بازی عالی و روان است، این در حالی ست که گرافیک بازی آنقدر پایین است که تکسچر های زمین به صورت مربع مربع دیده میشود و هیچ کدام از ماشین ها تکسچری ندارند و تمام آن با یک رنگبندی بسیار ساده ساخته شده اند.
در توضیحات “نورپردازی فوق العاده” از ویژگی های مهم بازی ذکر شده که خود جز ضعف های بازی ست. در تصویری که مشاهده میکنید و میتوان گفت بهترین بخش فضاسازی بازی ست، تابش نور بر روی محیط و ماشین هیچ ارتباطی بهم ندارند.

 در نهایت قضاوت را به شما دوستان عزیز واگذار میکنیم، به نظر شما توضیحات اغراق آمیز برای یک بازی که کیفیت خوبی از نظر پیاده سازی ندارد چه دلیلی میتواند داشته باشد ؟ این بازی به دلیل ضعیف بودن گیم پلی و گرافیک و … از نظر دِولاگ صلاحیت برتر بودن را ندارد و امیدواریم نظر شما هم همین باشد. در نهایت برای سازنده ی این عنوان آرزوی موفقیت میکنیم و امیدواریم شاهد بازی هایی بهتر و با کیفیت از ایشان باشیم. با ما همراه باشید تا “آن کجا…!” این قسمت را به شما معرفی کنیم !

آن کجا … ! 

آن کجای این قسمت را به بازی “ویراژ” اختصاص میدهیم. “ویراژ” یک بازی بسیار سرگرم کننده و جذاب در سبک اتومبیل رانی ست که با سبک های متفاوت بازی مانند دزد و پلیس و مسابقات آنلاین به خوبی شما را سرگرم میکند. ویراژ از نظر کیفیتی قابل قبول است و از نظر فنی بسیار خوب پیاده سازی شده . از آنجایی که این بازی قبلا توسط دِولاگ نقد و بررسی تخصصی شده، بنابراین نیازی به توضیحات بیشتر نیست و میتوانید نقد این بازی را در دولاگ مطالعه کنید.

به پایان قسمت اول از “این کجا و آن کجا” رسیدیم 

امیدواریم که بازی شما روزی جز “آن کجا”ی دِولاگ قرار گیرد 

و “این کجا”ها هر روز کمتر شوند 

از همراهیتان صمیمانه تشکر میکنیم

نویسنده : مجید توکلی

By

15 Comments

  1. یکی از مشکلات کافه بازار اینه که برای برگذیده کردن بازی ها هیچ معیار خواصی رو در نظر نمیگیره

    جواب دادن
    • چرا یک معیار در نظر میگیره و اون معیار چیزی نیست جز پول

      جواب دادن
  2. واقعا دارن بازار بازی رو با این بازی های مسخره بهم میریزن همین ـــــ پر ادعا که در انجمن مصطفی تریدی مهندس ____(خخخ) با یه سری پکیج و یه سری مدل اماده داره شیره میماله سر مردم و بازارو خراب میکنه لطفا باید از این فرد مضحک شکایت بشه که سریع داره بازی های های بیکیفیتو میده بیرون و بازار بازی ساز هارو خراب میکنه
    حداقل اینکه پیام بزنید به بازار که بازی های این رو دیگه توی بازار قرار ندن

    جواب دادن
    • بهترین کار اینه بازی سازان واقعی با ساخت محصولات با کیفیت و خلاقانه، اینجور بازی ها رو کمرنگ کنن.

      جواب دادن
      • درود
        بهترین جمله منطقی و درست
        با دشمنی کار به جایی نمیرسه، هرکسی میخواد کار یکی دیگه رو ببره زیر سوال بهتره یه نمونه با کیفیت بیشتر بده بیرون
        اینجوری نه تهمت زدیم نه ابرو بردیم و نه اعصاب خوردی برای خودمون داره

        جواب دادن
  3. سلام من یه بازیساز تازه کارم
    صنعت بازیسازی تو کشورمون صنعت نوپاییه مخصوصا تو حوزه ساخت بازی برای گوشی های هوشمند مشکل اینجاس که کار تیمی تو کشورمون کمه یا اگر باشه افراد یا تخصص کافی رو ندارن یا علاقه ای به همکاری ندارن.
    من که تکی بازی میسازم و هنوز هم چون مباحث خیلی زیاده نتونستم کل مباحث رو یاد بگیرم. گرافیک و کدنویسی و… رو خودم انجام میدم و صداهارو ناچارا چون دیگه از یه نفر بر نمیاد یا دانلود میکنم یا میسپرم به بقیه.
    این بازی سالار لواسان که گفتید رو بازی نکردم. ولی بازیسازی یه نفره نتیجش این میشه.
    یه قانون کلی هست… بی پولی بی انگیزگی میاره.. بی انگیزگی باعث میشه نتونی خوب کار کنی و تو این بازی سالار لواسون که طبق اطلاعاتم تماما توسط یک نفر ساخته شده بازهم برای یک نفر زیادیه.
    اون یک نفر قطعا نمیتونه با یک گروه رقابت کنه و کار یک گروه رو انجام بده. گروهی هم در دسترس نیست باهاش کار کنه. پس ناچارا خودش همه کارارو انجام میده.
    و ازونجایی که گفتم درباره سازندش اطلاع دارم سازندش در کدنویسی فرد ماهریه. یعنی اگر در کدنویسی تو یه گروه بود درجا کارشونو راه مینداخت و با یه گرافیست حرفه ای میشد یه بازی موفق مثل آن کجایی که فرمودید تولید کنه. ولی کدنویسی کجا و گرافیک کجا.
    بنده دوبعدی کار هستم و هنوز به فضای سه بعدی وارد نشدم. ولی همین گرافیک دوبعدی و ساده که میسازم چنان سختی برای من داره که همش باعث میشه فعلا از ورود به بخش سه بعدی پرهیز کنم.
    اون آقایی رو هم که شخصی به اسم احمد نظر گذاشته مسخره کرده بود لطفا بدونید که همون شخص خیلی چیزارو به بقیه مفت و مجانی یاد میده که همونارو خیلی پر ادعاها آموزش هایی ازش میسازن و با مبالغ گزاف به فروش میرسونن ولی اون شخص همه رو رایگان میسازه و در اختیار همه قرار میده. و اگر اون شخص نبود منهم راحت توی بازیسازی چندین ماه وقتم هدر میرفت.
    اولین بازی ساده ای که ساختم برای تست بازار و منتشرش کردم اینه.

    https://cafebazaar.ir/app/ir.bazisazjavan.flappyheart/?l=fa

    و به زودی یه بازی دوبعدی دیگه منتشر میکنم که بیش از 4 ماهه ساختش طول کشیده به علت نبود اطلاعات درست و حسابی و اینکه برخی اشخاص که خودشونو حرفه ای میدونن و به کوچیک ترین سوالات جواب نمیدن و کارشون فقط اینه…مسخره کردن کسانی مثل همون شخص تو اون انجمن

    جواب دادن
    • شما رو آشنا میکنم با بازی های فوق العاده ای که توسط یک نفر ساخته شده :

      بازی 41148 : آقای مهدی فنائی
      بازی بتلفیش : آقای امید صادقوند

      جواب دادن
      • همینی که شما بازیشو مسخره میکنین گرچه ایرادات وارده منتها به جرعت میتونم بگم راه گشای بسیاری از کسانی بوده که میخوان بشن بازیسازای آینده کشور.

        جواب دادن
        • Garoos

          ما کارهای ایشون رو نقد کردیم، نه شخصیت شون رو. متاسفانه برخی از افراد فکر میکنن نقد کردن یک محصول ساخته شده سازنده رو زیر سوال میبره. ما هیچ کاری به شخصیت ایشون نداریم، کاملا قابل احترام هستند مثل تمام بازی سازان، پس لطفا نقد کردن یک محصول تولید شده رو با نقد شخصیت سازنده اشتباه نگیرید.

          جواب دادن
      • به نظر میرسد شما تو نظراتتون تنها بازی های دو بعدی رو بازی می کنید
        طرفداران اکشن هم زیاده. سه بعدی هم طرفداران زیادی داره. ولی اکثرا اهل اعتیاد به بازی نیستند و تو سایتها نظر نمیدن.
        من خودم شخصا بازی شوتر که زود تموم شه رو دوست دارم. تا حالا به فکرم نزده بشینم این بازی هایی که میگید استوره رو بازی کنم. آدمهایی مثل من کم نیستند. ولی ما اهل دفاع و بحث سر بازی مورد علاقه خود نیستیم. ما دنبال تفریح هستیم. نه اعتیاد…

        جواب دادن
        • Garoos

          ما جایی نگفتیم بازی ها باید اعتیاد اور باشن. فک میکنم برای خوندن مقاله ها بیش از حد عجله میکنید.

          جواب دادن
  4. چند تا نکته دیدم به عنوان گیمیر و بازی ساز میخوام بگم
    اول اینکه نوشتید بازی ها همه از جاده مرگبار تقلید شدن. درحالی که هزاران یا ملیونها بازی با این سبک در گوگل پلی موجود است. و نیسان بار دقیقا خروجی گرفته شده اولین نسخه یونیتی پنج این پکیج است و حتی چرخ های ماشین ادیت نشده و یا ساده ترین قوانین بهینه سازی رعایت نشده.اما بازی جذاب است از نظر فنی گفتم .و اینکه ارتباط یک بازی دو بعدی رو با سه بعدی ندیدم. چون هر دو نیسان هستند؟ و یا بار میبرند؟ نیسان بار یک بازی با محتوا و مکانیزم کاملا متفاوت هست و مشخص هست با زحمت ساخته شده.
    دوم اینکه شطرنجی شدن زمین مشکل mali400 است و بعید میبینم که شما یک بازی رو با گوشی ضعیف تست کرده و نقد کرده اید. بیاییم مدرن کنید پنج رو با mali تست و نقد کنیم. افتضاحیست باور نکردنی که رو کاور زدن اچ دی…

    جواب دادن
    • Garoos

      لطفا با دقت بیشتری مقاله رو بخونید

      جواب دادن

ثبت دیدگاه

ایمیل شما پیش ما محفوظ است فیلد های ستاره دار اجباری است *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>